Gudrun Hasle broderer grumme historier om sit liv igen og igen - INTERVIEW

Gudrun Hasle broderer grumme historier om sit liv igen og igen

Kunst og Udstillinger Skrevet af: Julie Margrethe Nyrup 11 Nov 2020
Del på facebook
Facebook

Gudrun Hasle broderer grumme historier om sit liv igen og igen

Gudrun Hasle sætter ord på skjulte tanker og oplevelser, de fleste af os har og det kan være følsomt at se i øjnene. Lige nu viser Copenhagen Contemporary stor udstilling med hendes værker.
Gudrun Hasle broderer sine ømmeste sandheder med nål og tråd. Når man ser på hendes værker mærker man også nålen prikke til ens egne ømme punkter. Når hun uden omsvøb blotter sin sårbarhed, kommer man hurtigt i tanke om sin egen.

Hendes kunst er hendes liv, og omvendt. I udstillingen ‘Im hideng indart the ligt’, på Copenhagen Contemporary, funderer Gudrun Hasle over, hvad publikum ser, når hun lægger de mest sårbare sider af sit liv i deres hænder. “Jeg udstiller mit eget liv, men samtidigt tror jeg nogle gange, at jeg næsten gemmer mig i ærligheden,” fortæller Gudrun Hasle. Udover ærligheden er Gudrun Hasle kendt for at arbejde kunstnerisk med sin ordblindhed og det særpræg, det giver hendes skriftsprog. “Udstillingens titel stiller spørgsmål til, hvad der er synligt og usynligt, og hvordan vi navigerer i det,” siger Gudrun Hasle.
Gudrun Hasle
Foto: PR-foto
I broderierne tager Gudrun Hasle udgangspunkt i sin egen historie og bruger det særpræg ordblindheden giver hendes skriftesprog.
Foto: PR-foto - Nuuk Kunstmuseum / Gudrun Hasle

Livshistorie på broderi, keyboard og køkkengulv

De mørkeste og skrøbeligste personlige fortællinger, dem som journalisten normalt skal grave dybt efter, har Gudrun Hasle allerede selv lagt frem i sin kunst, og hun gør det igen og igen. Vi har alle en livshistorie, som vi fortæller i bidder til folk omkring os, men det er de færreste, som har sat sig ned og sammenfattet en hel fortælling fra fødsel til dags dato. Men det har Gudrun Hasle, flere gange endda. I 2004, imens hun gik på Det Fynske Kunstakademi, lavede hun sit første livshistorieværk. Det var et 14 meter langt broderi med små illustrationer og statements, som en tegneserie om hendes liv. “Fortlæse føljer,” slutter broderiet. Og fortsættelsen kom i 2011, da hun fik sin daværende nabo til at skrive en sang om hendes liv og opføre den på keyboard til videoværket ‘Gudruns sang’ (se den her). I 2017 nedfældede hun hele sin historie med blå maling på sit eget sorte køkkengulv, som del af ægtefællen Claus Hasle Larsens udstillingsprojekt HJEM.
Gudrun Hasle lavede første gang et værk over hele sin livshistorie i 2004. Det er et 14 meter langt broderi i tegneseriestil.
Foto: PR-foto / Horsens Kunstmuseum
I 2017 nedfældede Gudrun Hasle sin historie på sit eget køkkengulv.
Foto: Gudrun Hasle

En smertefuld opremsning

Den historie, som Gudrun Hasle fortæller om og om igen, handler om, hvordan hun lige fra fødslen har følt sig til besvær. “Jeg ku’ ikke komme ud, så de ble’ nødt til at skær’,” synger nabo-Birgit i ‘Gudruns sang’, akkompagneret af keyboardets muntre elektrobeat. Da Gudrun Hasle var barn, flyttede hun med familien til Thailand på grund af farens arbejde. Det omvendte kulturchok var stort, da de nogle år senere vendte hjem til Danmark og Gudrun Hasle startede i skole. Her blev hun konfronteret med sin ordblindhed og havde i det hele taget svært ved at passe ind. Da Gudrun Hasle var ni år, forsøgte hun at drikke en flaske acetone for at begå selvmord. Da hun senere kom på efterskole, begyndte hun at skære i sig selv, og hun blev indlagt på ungdomspsykiatrisk afdeling. Det er voldsomme begivenheder at liste op sådan, men samtidigt skaber opremsningen en vis afstand til dybden og smerten i de enkelte episoder. Det er det greb, Gudrun Hasle selv bruger, når hun igen og igen fortæller om sit livs mørkeste afgrunde.
Gudrun Hasle udstiller netop nu på Copenhagen Contemporary.
Foto: PR-foto - Copenhagen Contemporary / David Stjernholm
De sidste tre år har Gudrun Hasle boet i Grønland med sin familie. For nyligt har hun udstillet på Nuuk Kunstmuseum, hvor hun skrev sin historie på væggen.
Foto: PR-foto - Nuuk Kunstmuseum

Gentagelser skaber afstand

“Jo flere gange man fortæller noget, jo mere kan man se det udefra. Jeg tror jeg er blevet mere præcis omkring oplevelserne, fordi jeg bedre kan se dem nu. På den anden side er der også nogle ting, som jeg først nu kan se, hvor smertefulde har været,” fortæller Gudrun Hasle. I 2017 sluttede historien på køkkengulvet med, at hun fik børn, men i den seneste version er der kommet en ny bid på. Gudrun Hasles mand har fået job som gymnasielærer i Nuuk, og de sidste tre år har familien derfor boet i Grønland. På Nuuk Kunstmuseum har hun netop haft soloudstillingen ‘Jeg er’, hvor hendes historie var malet med blåt på museets vægge over to etager. “Her slutter den, da jeg flytter ind i Blok 9 i Nuuk, med overvejelserne om, hvordan det var at flytte hertil,” fortæller hun. På Nuuk Kunstmuseums hjemmeside, kan man høre Gudrun Hasle selv læse teksten op i det tempo, hendes ordblindhed tillader hende. (Hør det her)
På Copenhagen Contemporary kan man opleve 19 kropskort.
Foto: Gudrun Hasle
Hvert kropskort har sit eget tema, hvor Gudrun Hasle har markeret forskellige udsagn om sig selv
Foto: PR-foto - Copenhagen Contemporary / David Stjernholm

Kort over kroppen

I den aktuelle udstilling på Copenhagen Contemporary fortæller Gudrun Hasle sin historie gennem kortlægninger af kroppen. I udstillingen kan man opleve 19 broderede kropskort, som hun kalder dem, der viser én-til-én omrids af Gudrun Hasles krop. På ét kort har hun markeret alle de steder, hun skar sig selv som teenager. På et andet har hun nedfældet de symptomer, hun oplevede under sine graviditeter. “Der er markeret ting som hårtab, hæmorider og plukveer; alle de der ting, som måske ikke er så idylliske, når man er gravid. Det er jo ikke de sure opstød, folk vil høre om,” siger Gudrun Hasle. På ét af de nyeste kort, ‘Trakcing my decay’, har hun registreret alle de aldringstegn, hun oplever. “Hvert kort har sit eget tema, men mit overordnede spørgsmål er: ‘Hvordan er vi som mennesker? Hvad føler vi? Hvem er vi? Hvor gør det ondt?’,” fortæller Gudrun Hasle.
Gudrun Hasle, 'motherhod' (2020)
Foto: PR-foto - Copenhagen Contemporary / David Stjernholm
Gudrun Hasle, 'stop cring' (2020)
Foto: PR-foto - Copenhagen Contemporary / David Stjernholm

“Da jeg var 10 år proklamerede min mormor, at jeg skulle være kunstner”

Gudrun Hasle har altid vidst, hun skulle være kunstner. Hendes mor og mormor var kunstlærere og hendes oldemor musiklærer, mens hendes morfar var professionel forfatter. “Kvinderne i familien var altid i ‘supporting roles’, men de ønskede, de selv kunne leve af at lave kunst. Så da jeg var 10 år proklamerede min mormor, at jeg skulle være kunstner, og det krav har jeg egentlig bare fulgt lige siden,” siger Gudrun Hasle grinende. Hun var også god til at tegne som barn. “Jeg var jo ordblind, så jeg var vildt dårlig til alt andet. Jeg oplevede nærmest, at tegningen var det eneste jeg fik positiv tilkendegivelse for,” fortæller Gudrun Hasle.

I 2007 blev Gudrun Hasle optaget på Det Fynske Kunstakademi, hvor hun arbejdede med maleri hele sit første år. “Men pludselig syntes jeg bare, at der var utroligt mange malerier i den her verden og jeg syntes det havde sådan en tung historie,” fortæller Gudrun Hasle. Hver gang, hun lavede et maleri føltes det som om, hun blev holdt op imod en lang historie af folk, der kom før hende. “Hver gang jeg satte et penselstrøg på lærredet, var det som om alt allerede var blevet gjort før,” forklarer hun. Derfor følte hun først, at hun fandt sit eget udtryk, da hun begyndte at arbejde med tekstil og broderi.
I sine broderier insisterer Gudrun Hasle på at have alle stavefejlene med.
Foto: PR-foto / Horsens Kunstmuseum
Der ligger flere måneders arbejde i nogle af broderierne og de er fyldt med stavefejl.
Foto: PR-foto / Horsens Kunstmuseum

Stavefejl broderet med sirlig hånd

“Tid betød også noget for mig,“ fortæller Gudrun Hasle. “Et maleri tog mig måske en uge at lave, hvis det var stort, men broderiet er så ufatteligt langsomt et medie. Der skete noget med tiden, den blev længere, hastigheden blev sat ned,” siger hun.

Gudruns Hasles ordblindhed skaber nogle interessante kontraster mellem det sirlige langsommelige håndarbejde, de umiddelbare udsagn og alle stavefejlene. “Jeg synes, det er interessant at lave noget, der tager vildt lang tid og insistere på at have fejlene med,” siger Gudrun Hasle. Der ligger flere måneders arbejde i nogle af hendes største broderier og de er fyldt med stavefejl. “Jeg oplever også, at det giver mening for beskueren, at man kan se, det har taget lang tid. Hvis noget har taget lang tid at lave, giver man det måske mere tid selv. Kunst er jo også en udveksling, på den måde,” siger Gudrun Hasle. “På en eller anden måde gør det forholdet mellem mig og beskueren lige.”
Gudrun Hasle har altid en skitsebog med sig og hendes værker kan leve længe i skitsebøgerne, inden de bliver realiseret.
Foto: PR-foto - Skitsehandlen / Gudrun Hasle
Gudrun Hasles skitsebøger har netop været udstillet i Skitsehandlen i Fåborg.
Foto: PR-foto - SKitsehandlen / Gudrun Hasle

Den korteste sætning med det mest sårbare budskab

Gudrun Hasle har altid en skitsebog med sig. “Jeg går jo egentlig bare og lever min hverdag med mine børn og mit liv og hvad, jeg nu laver. Ind imellem kommer der sådan en tanke eller følelse, som jeg griber fat i og skriver ned,” siger hun. Hun går senere tilbage og redigerer i noterne for at få det poetiske med. “Jeg vil gerne finde den korteste sætning, med det mest sårbare budskab. Og der må gerne være et lille twist,” fortæller hun.

De tanker, hun skriver ned, kan handle om hvad som helst. I udstillingen på Nuuk Kunstmuseum havde hun et lille broderi med teksten: ‘Jeg grader mens jeg vasker op, mens jeg ryder op, mens jeg stovsuger, mens jeg vasker op’. “Det er jo bare observationer, men det kan næsten blive til et lille digt,” siger Gudrun Hasle.
Gudrun Hasle laver ofte publikumsinddragende projekter. På Copenhagen Contemporary har hun inviteret deltagere til at nedfælde deres drømme på 500 små masonitplader.
Foto: PR-foto - Copenhagen Contemporary / David Stjernholm
Gudrun Hasle, ‘Sol af drømme’ (2020)
Foto: Gudrun Hasle

"Jeg kan godt komme til at føle, at det bare bliver sådan et egotrip"

Gudrun Hasle bruger sit liv til at fortælle andres historie med, men hun inviterer også ofte andre til at bidrage med deres egne fortællinger. I udstillingen på Copenhagen Contemporary fylder værket ‘Sol af drømme’ en del. Installationen består af 500 små masonitplader, hvorpå besøgende i kunsthallen er blevet inviteret til, selv at trække deres inderste tanker frem i lyset.

Gudrun Hasle har flere gange lavet deltagelsesbaserede kunstprojekter og workshops. Blandt andet har hun både i USA, Grønland og Danmark opført sin såkaldte drømmeparade, hvor deltagerne har nedfældet deres drømme på skilte og demonstreret dem i byrummet. “Jeg laver jo mange ting, som er meget navlebeskuende, og jeg kan godt komme til at føle, at det bare bliver sådan et egotrip. Derfor hjælper det at møde andre mennesker og blive inspireret af deres liv,” fortæller Gudrun Hasle.

“Men jeg har også et lidt hippie-idyllisk kunstsyn”, fortsætter hun. ”Helt ideologisk synes jeg, at kunst skal være til alle mennesker. Selvfølgelig må det gerne være elitært og svært, men hvis man har muligheden for at åbne kunstverden op, giver det mening for mig.”

Fakta:

Udstillingen ‘Im hideng indart the ligt’, kan opleves på Copenhagen Contemporary frem til den 28. februar 2021.

Gudrun Hasle (f. 1979) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og Det Fynske Kunstakademi med afgang i 2008.

Hun har udstillet på en lang række gruppeudstillinger og har blandt andet haft soloudstillinger hos Politikens Forhal, København (2019), Nuuk Kunstmuseum (2019), Galleri Tom Christoffersen, København (2019), Horsens Kunstmuseum (2016), Kunstmuseum Brandts, Odense (2015), Museet for Samtidskunst, Roskilde (2012) og Tranen, Gentofte (2011).
Del på facebook
Facebook

Julie Margrethe Nyrup

Kulturjournalist
Julie Margrethe Nyrup er uddannet cand. mag. kunsthistorie med bachelor i Æstetik og kultur og Museologiske studier. Hun er museumsnørd og holder altid øje med, hvad der sker på den danske udstillingsscene. Hun er vild med det meste, men synes især det er fedt når kunsten trækker tæppet væk under gængse fortællinger og gør opmærksom på alternative perspektiver og oversete strukturer.
Se Julies artikler her →
Feature artikler
Kulturspind magasin - på gaden nu
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind