Udstillingen As much about forgetting på Viborg Kunsthal skal få os til at huske at glemme

Udstillingen As much about forgetting skal få os til at huske at glemme

InterviewKunst og UdstillingerSkrevet af: Line Møller Christensen13. nov 2018

Jette Gejl, Sophus Ejler Jepsen, Lea Torp Nielsen og en række internationale kunstnere sætter fokus på den kunstneriske proces fri for historiens tyngde i udstillingen As much about forgetting på Viborg Kunsthal

Historien sætter rammen og forankrer vores liv. Historien husker og forbinder. Men historien er aldrig hele historien. Den vil altid være en besluttet fragmentarisk udgave af det hele. En udgave, som vi kan vælge at glemme eller genfortælle. Præcis dét sætter udstillingen As much about forgetting fokus på, fortæller kunstner og medkurator på udstillingen Jette Gejl.

“Det handler om, hvordan vi som mennesker og som kunstnere kan arbejde uden at være tynget af vores egen historik, eksempelvis af den kunst, som vi står på skuldrene af,” siger Jette Gejl. I deres kunstneriske arbejde kigger de i stedet forbi historien — og bruger det af den, de har lyst til.

Som helhed viser udstillingen, hvordan man kan fortolke fortiden og arbejde med sin egen historie. “På den måde vil vi genskabe nutiden for at skabe nogle nye muligheder og åbninger til at gå videre i verden for fremtiden,” siger Jette Gejl. Alle kunstnerne arbejder med forskellige kunstneriske strategier og metoder, og på udstillingen viser de både installationer, skulpturer, video, fotografier og performances.
Værker af Laura White og TC McCormack
Foto: PR-foto / Viborg Kunsthal
Værker af Laura White og Michael Schultze
Foto: PR-foto / Viborg Kunsthal

Mere end blot at glemme

Udstillingen handler om at glemme, men også om mere end blot dét. Det er også tænkt ind i titlen, siger Jette Gejl: “‘As much about forgetting’. Det er som om, det er kommet ud af en sætning. I det ligger en merværdi som også findes i alle de kunstneriske afsæt, der er i verden og i de muligheder, der ligger for det enkelte menneske.”

Hver især arbejder kunstnerne med deres eget individuelle hjørne af historien. “Vi arbejder med mere udvidede rammer, hvori vi kan tænke kreativt og kan arbejde med kunst,” siger Jette Gejl. For ens selvforståelse behøver ikke være socialt eller fysisk bestemt på forhånd. Der er mange flere muligheder for den enkelte, pointerer hun.

Derfor må man at huske at glemme. “Hvis man skal noget nyt, så bliver man nødt til at glemme. For at være klog, er man nødt til at glemme, at man er dum. For at være kreativ, er man nødt til at glemme, at man er en control freak,” griner hun. På den måde kan man begynde at nytænke og forestille sig noget nyt — både i arbejdet med kunst, men også i sin selvforståelse.
Værket Dark Matter af Lea Torp Nielsen
Foto: PR-foto / Viborg Kunsthal
The Repository of Irrational Gestures af Michelle Atherton
Foto: PR-foto / Viborg Kunsthal

En beige besættelse

Selve udstillingen udvikler sig gennem hele udstillingsperioden, hvor publikum bliver inviteret til at deltage i forskellige tiltag. Gennem blandt andet workshops vil udstillingen udforske og udfordre samtidskunstens evne til at formidle vores fælles kulturarv.

Den britiske kunstner og medkurator Michelle Atherton arbejder med identitet og såkaldte irrationelle handlinger, fortællinger og fænomener. Hun viser en tolv minutters videoinstallation på udstillingen. Det er en video sammensat af fragmenterede filmklip, der er absurd på hver deres måde, men som alligevel er genkendelige, og som helhed skaber en ny form for mening ud af det absurde. Jette Gejl selv udstiller værket Beige Collection. Det er blandt andet en samling på over tohundrede beige objekter, men også workshops, hvor man kan arbejde med farven beige på forskellig vis. Jette Gejl samler på beige artefakter og laver interviews, der opsamler de kulturelle betydninger, som objektet har haft for bidragsyderne i tekst, podcast og videofilm. Jette Gejl har de sidste fyrre år selv været besat af farven beige og har blandt andet en ambition at få ændret den internationale farvekode for beige, som på nuværende tidspunkt, fejlagtigt ifølge Jette Gejl, er RAL 1001.
Beige Therapy af Jette Gejl
Foto: PR-foto / Viborg Kunsthal
Beige Therapy af Jette Gejl
Foto: PR-foto / Viborg Kunsthal

Frisættelse af den enkelte

Kunstner Laura White, som også er britisk, viser blandt andet en skulptur, som består af hudlignende vaskeskind støbt ind i beige lingerie. Den har ikke nogen kropslig reference, men er alligevel fuld af krop, fortæller Jette Gejl. Desuden har hun en række forskellige designede og håndlavede genstande med i udstillingen, som hun udstiller som kunst. Derved skubber hun til grænserne for, hvad skulptur, håndværk, design og kunst kan være og stiller spørgsmålstegn ved ideen om en historisk fastlåst rollefordeling, der adskiller kunstner og kunsthåndværker.

De forskellige værker i udstillingen og deres kunstneriske udtryk spænder vidt. Alligevel fungerer udstillingen som en samlet enhed. De fleste af kunstnerne arbejder med readymades, det vil sige allerede producerede objekter. Men det, der særlig binder dem sammen, er arbejdet med frisættelsen af den enkelte fremfor en større politisk agens, fortæller Jette Gejl. “Vi bekender os til den historiske avantgarde. Det er det, som samler os,” siger hun. Den historiske avantgarde er en tradition, der begyndte med Duchamp og gruppen omkring ham i starten af 1920’erne, hvor man brugte kunsten til at rejse debat om det enkelte menneskes frisættelse.
Værker af Michael Schultze
Foto: PR-foto / Viborg Kunsthal
Play it as it lays af TC McCormack
Foto: PR-foto / Viborg Kunsthal

Fakta:

Udstillingen As much about forgetting kan opleves på Viborg Kunsthal indtil 25. november 2018

Deltagende kunstnere: TC McCormack (UK), Michelle Atherton (UK), Jette Gejl (DK), Lara Eggleton (UK), David Steans (UK), Sophus Ejler Jepsen (Dk), Pilvi Takala (FIN), John Russell (UK), Lea Torp Nielsen (DK), Michael Schultze (D), David Toop & Laura White (UK).

Udstillingen er kurateret af Viborg Kunsthal i samarbejde med TC McCormack, Michelle Atherton og Jette Gejl.

Se program for workshops her www.viborgkunsthal.viborg.dk
Trappe til te eller Trappe til C af Sophus Ejler Jepsen
Foto: PR-foto / Viborg Kunsthal
Værk af John Russell
Foto: PR-foto / Viborg Kunsthal
Play it as it lays af TC McCormack
Foto: PR-foto / Viborg Kunsthal
Beige Therapy af Jette Gejl
Foto: PR-foto / Viborg Kunsthal
Facebook
Del på facebook

Line Møller Christensen

Kulturjournalist og anmelder
Line Møller Christensen er kandidatstuderende ved Litteraturhistorie på Aarhus Universitet. I sit studie beskæftiger hun sig især med feministisk og økokritisk litteratur. Derudover er hun særlig glad for fransk og nyere nordisk litteratur, der behandler de svære eksistentielle spørgsmål midt i hverdagens tenderende trivialitet.
Se Lines artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind