Kebab, identitet og samtidskunst på Brandts - INTERVIEW med billedkunstner Deniz Eroglu

Deniz Eroglu - kunsten at se, lytte og forstå

InterviewKunst og UdstillingerSkrevet af: Ditte Madsen12. nov 2018

Den danske billedkunstner Deniz Eroglu er aktuel med udstillingen Witness på Brandts i Odense. Med sin kunst forsøger han at forstå både det, der sker mellem mennesker, men også det, der kan opstå, når mennesket er alene

Witness er en videoinstallation, som består af fire film lavet forskellige steder i Tyskland. Deniz Eroglu har rejst rundt og observeret tyskere af tyrkisk, armensk eller kurdisk oprindelse, der alle har deres profession til fælles – de sælger kebab. Værket er især blevet til på grund af en række mord på 9 kebabsælgere og grønthandlere rundt omkring i Tyskland, begået af nynazister.

Deniz Eroglu har ikke bare arbejdet med kebabfænomenet i videoværker. I en tidligere udstilling arbejde han med glas-
Foto: Deniz Eroglu
Still fra videoværket Witness (Şahit) af Deniz Eroglu
Foto: Deniz Eroglu
Deniz’ far kom til Danmark i 1978 fra Tyrkiet og ernærede sig ved selv at drive kebabforretning i Skive. Derfor har Deniz fået en personlig interesse og mulighed for at få indblik i nogle liv, der ellers ikke så tit bliver dokumenteret. Det var muligt for ham at knytte tillidsbånd til de mænd, han talte med og lyttede til. Han fortæller om Witnessprojektet, at det var en meget intens, til tider tårevædet oplevelse, og at en af de medvirkende fortalte, at han altid havde håbet, nogen ville spørge ind til netop hans liv, udfordringer og oplevelser. De fire film er en mosaik af betydningslag, der måske kan sige noget om livsvilkårene for immigranter i Tyskland, en historie, der kun sjældent bliver fortalt fra deres perspektiv. Deniz påpeger, at de ofte udgør en stor, tavs befolkning, der bliver talt om i medierne, men kun sjældent talt med.

”Måske er det godt og vigtigt for vores samfund, at der kommer en ny form for portrættegning af mennesker som de her, så vi kan afmystificere dem lidt. Måske er det bedre at begynde at forsøge at forstå hinanden. Hvilket samfund ender vi ellers med? Hvis folk ikke vil forstå hinanden.”
Installationsvue fra udstillingen Witness (Şahit) på Brandts i Odense af Deniz Eroglu
Foto: Birk Kromann
Still fra videoværket Witness (Şahit) af Deniz Eroglu
Foto: Deniz Eroglu

Kebab af glas

Deniz Eroglu arbejder gerne med det symbolske og abstrakte, men også det hverdagslige og spøjse. I forbindelse med et andet værk lavede han glasvaser, der ved første øjekast ligner kebabruller. De er både til minde om hans fars lod og arbejde samt i bogstaveligste forstand omdrejnings-punktet for deres mad i barndommen, men det er også en repræsentation af et stigma. Det er simpel mad lavet af billigt kød, og det var hans fars måde at klare sig i det danske samfund, hvor det ikke var alle, der tog imod ham med åbne arme.

Deniz var dansk, når han var sammen med sin danskfødte mor, og tyrkisk, når han var sammen med sin far. En slags hybrid, kalder han det. Han oplevede, at kulden ofte var meget subtil; folk smilede til ham og hans mor i supermarkedet, men smilte netop ikke, når han kom i selskab med sin far.

Dog slår han fast, at han ikke er traumatiseret eller præget af en barndom, hvor han har følt sig udenfor eller forkert, men at den specielle hybridkarakter, han har, giver et unikt perspektiv på det danske samfund, som han har taget med sig ind i voksenlivet. Derfor er han heller ikke for fin til at bruge sit eget liv og egne erfaringer i sin kunst. Udover den tilbagevendende kebabrulle har gamle hjemmevideoer også fundet vej til museet, og både hans far og bror medvirker i nogle af hans filmværker. Han finder værdi i hverdagen – også den han selv voksede op i. Selv kalder han sin barndom for en dobbeltidentitetsbarndom. Noget, han som barn bare har accepteret på den måde, børn kan, siger han.
Installationsvue fra en af Deniz Eroglus udstillinger i Prag.
Foto: Deniz Eroglu
Still fra videoværket Witness (Şahit) af Deniz Eroglu
Foto: Deniz Eroglu

Dagdrømmens fisketur

Den forholdsvis normale hybridbarndom til trods, lyder han til at have været et empatisk barn, der ofte specielt var opmærksom på, hvordan hans far havde det, og det har også fået plads i hans kunst.

“Noget pudsigt er, at jeg har lavet nogle værker, da jeg var yngre, som har handlet meget om folk, der bliver jaget og truet. Det er helt freudiansk og banalt, men jeg har jo følt, at min far blev truet, jeg har følt, at han var i fare,” siger Deniz Eroglu.

Han har fundet en drivkraft i den krybende følelse af usikkerhed, og han har haft nogle historier om trusler eller isolation deri, som skulle fortælles. Af og til er det fra selve isolationen, inspirationen kommer. I frivillig isolation fra andre mennesker finder Deniz en afgørende ro. Det er måske paradoksalt, når så meget af hans kunst handler om at muliggøre forståelse eller undersøge tilknytningen mellem mennesker på godt og ondt, men selv hans stemmeføring bliver roligere, når han fortæller om de mange måneder i løbet af sit liv, han har været alene i de svenske skove. Han sammenligner det med at få et mentalt morfindrop i armen. Så kan han se tankerne, billederne og minderne, der pludselig kan sættes sammen på en ny måde, og her kan kunsten opstå. Som en slags mental fisketur ned i dagdrømmene, siger han.

Fakta:

Deniz Eroglu er født i 1981 i Skive og er uddannet på Det Fynske Kunstakademi og Städelschule. Derudover har han deltaget i det 2-årige residencyprogram på Rijksakademie van Beeldende Kunsten.

Udstillingen Witness (Şahit) kan opleves på Brandts i Odense til 20. januar 2019
Facebook
Del på facebook
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind