Rose Ekens kunst er kulørte lamper, øldåser og fest i keramik - INTERVIEW

Rose Ekens udstilling Afterbeat er fortællingen om det levede liv

InterviewKunst og UdstillingerSkrevet af: Teodora Biberovic26. sept 2018

Med udstillingen Afterbeat på Horsens Kunstmuseum dykker Rose Eken ned i populærkulturen og musikkens univers. Når mennesket ikke er til stede, bliver de ting, som er efterladt, til aktøren

Kunstner Rose Eken har i mange år nu haft en stor interesse for populærkulturen og rockmusikkens univers. Det er denne interesse, som hendes nye udstilling Afterbeat tager afsæt i, hvor tre rum på museet danner rammen for en fortælling om publikum, musikeren og koncerten.

Jeg møder Rose Eken på Horsens Kunstmuseum, dagen inden ferniseringen af Afterbeat. Vi står i udstillingens første rum med en serie af farverige glasmalerier. Malerierne forestiller forskellige jakker og veste, fyldt med påsyede lapper, nitter og patches med bandnavne og symboler - det er battle jackets. Glasmalerierne repræsenterer musikfans, gennem den måde de dyrker deres idoler – blandt andet ved at overtegne deres jakker. Det er også den måde, hvorpå musikfans finder deres egen identitet i musikkens univers, som interesserer Rose Eken.

“Uanset hvilken musikgenrer, du søger mod, får du et helt særligt tilhørsforhold sammen med nogle andre mennesker, og kommer ind i en subkultur,” forklarer Rose Eken. “På den måde kan musik både være en privat oplevelse, som taler til ens egne personlige følelser, og samtidig en kollektiv oplevelse, som skaber sammenhold og samhørighed.”
Til udstillingen Afterbeat danner tre rum på museet rammen for en fortælling om publikum, musikeren og koncerten.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind - Teodora Biberovic
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Afterbeat tager afsæt i Rose Ekens mangeårige interesse for populærkulturen og musikkens univers.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind - Teodora Biberovic
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Der er sådan en mind fuck hele tiden

For Rose Eken er det en større frihed at male på glas frem for et almindeligt lærred. Den frihed er funderet i selve processen. “Man maler jo spejlvendt på glas, og omvendt på bagsiden af glasset. Så der er sådan en mind fuck hele tiden, fordi man heller ikke kan se motivet,” forklarer hun og ler. Det betyder også at Rose Eken ikke har den fulde kontrol over værket og resultatet. Glasmalerierne er så store og tunge, at hun helst undgår at vende og dreje dem for meget. Hun har nemlig ved et uheld ødelagt mange på den måde.

“Men der er også noget særligt ved, at man ikke kan se motivet før det er helt færdigt”, fortæller kunstneren. “Der er klart opstået nogle ting, som ikke ser ud, som jeg havde forventet. Nogle gange er det irriterende, men andre gange er det en gave,” siger Rose Eken fortrøstningsfuldt.
I udstillingens første rum er glasmalerierne med battle jackets.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind - Teodora Biberovic
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Glasmalerierne af battle jackets repræsenterer musikfans, gennem den måde de dyrker deres idoler.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind - Teodora Biberovic
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

En gentagelse af et andet menneskes gentagelse – et afterbeat

I museets andet rum er vi omgivet af et væld af broderier, der går helt tæt på musikeren – i dette tilfælde trommeslageren. Broderierne er noget af det mest nørdede og minutiøse Rose Eken endnu har beskæftiget sig med i praksis. På afstand ligner det månelandskaber indenfor den mørke farvepalette, i sorte og grålige toner. Man skal helt tæt på, før broderimønstret viser sig.

Rose Eken har i en lang årrække indsamlet kendte trommeslageres brugte trommeskind - både fra danske og udenlandske bands som Metallica, Radiohead, Slowdive, Sort Sol og DAD. Hun har overført hvert slagmærke efterladt på skindet til silkestof. “Hvert sting repræsenterer et slag, så det er en gentagelse af et andet menneskes gentagelse”, forklarer Rose Eken. Trommeskindene er vidt forskellige, fordi hver trommeslager laver sit helt eget unikke aftryk på skindet. På den måde er broderierne både et konkret portræt og samtidig en abstraktion over en konkret handling – et afterbeat. De er et billede på slag, rytme og energi.

“Selvfølgelig skulle udstillingen hedde Afterbeat. Fordi alt på en måde handler om tid, rytme og mellemrum,” fortæller Rose Eken og kigger rundt på broderierne, som hænger på den hvide væg.

Rose Eken har trommeskind af Phil Selway og Clive Deamer, som begge spiller i Radiohead. Man kan se at slagmærkerne på skindene går i helt forskellige retninger. Allerede her er det interessant for Rose Eken, i forhold til hvordan trommeslagerne spiller. For selvom de spiller det samme musik, bevæger de sig vidt forskelligt – helt unikt.

“Trommeskindene er et slags portrætter uden personen, ligesom glasmalerierne af battle jackets. Måske er det hele tiden dét, jeg laver,” siger Rose Eken smilende, “portrætter uden personen.”
Rose Eken har indsamlet kendte trommeslageres brugte trommeskind og overført hvert slagmærke til silkestof.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind - Teodora Biberovic
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Trommeskind af Tomas Ortved fra Sort Sol.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind - Teodora Biberovic
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

En Netto-pose med Lars Ulrichs trommeskind

Rose Eken kan ikke præcist sætte finger på, hvordan hun fik idéen til at samle trommeskind. Som 16-årig arbejdede hun som scenetekniker på Cafe Teatret, og lavede også lys til punk og rock koncerter på forskellige spillesteder i København. “På scenen ser man de mange trommesæt, og det gør man jo ikke som publikum nødvendigvis”, siger Rose Eken. Det var her, at hun bed mærke i de forskellige mønstre på trommeskindene. Men for kunstneren er de slidte skind langt fra et fan-objekt – de er et konkret udgangspunkt til et projekt.

“Dengang Metallica åbnede FÆNGSLET i Horsens fik jeg Lars Ulrichs trommeskind i en gul Netto-pose, som jeg efter koncerten sad med i toget. På et tidspunkt kom jeg helt glad og naivt til at hive trommeskindene op, og jeg havde ikke tænkt på, at det selvfølgelig var et fan-objekt”, fortæller Rose Eken og ler. Toget var propfyldt med Metallica fans, og hun måtte pakke sine trommeskind væk i en fart.

“Altså jeg har aldrig været god til at være fan på den måde. Men i virkeligheden har jeg jo noget, andre mennesker vil synes er helt vildt. For mig er det nu bare et redskab til et projekt.”
Museets store udstillingssal forestiller et mennesketomt rum, fastfrosset i tid og sted. Det er øjeblikket efter en koncert er slut.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind - Teodora Biberovic
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
På gulvet ligger nedtrampede øldåser, plastikkrus og cigaretskodder – alt sammen lavet i keramik.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind - Teodora Biberovic
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Fortællingen om det levede liv

Rose Eken har igennem sit arbejde som scenetekniker altid tilbragt meget tid backstage til koncerter. Og det har sat sine spor i den nu 42-årige kunstner. “Der er noget utroligt empowering ved at stå på en scene som musiker. Samtidig er der noget fragilt over det – man kan lave fejl, det hele kan falde fra hinanden,” fortæller Rose Eken. Sådanne overvejelser har haft en stor indflydelse på hendes valg af materialer. Ligesom alting på en scene kan ramle sammen, så kan keramik gå i stykker – helt bogstaveligt. For Rose Eken ligger der hele tiden en dialog i det med at tingene kan gå itu, når hun arbejder.

Vi står nu inde i museets store udstillingssal, som forestiller et mennesketomt rum, fastfrosset i tid og sted. Det er øjeblikket efter en koncert er slut. Musikerne har forladt scenen og publikum er taget hjem. Tilbage overalt på gulvet ligger nedtrampede øldåser, plastikkrus og cigaretskodder – alt sammen lavet i keramik. Ser man nærmere på de mange genstande, kan man se, at de alle sammen er lidt for små. Rose Eken har nemlig manipuleret med objekternes skala og proportioner. “Det hele bliver mere levende, og det kommer til at handle om essensen af tingene,” fortæller hun.

Den store koncertsal er skabt til at der skal være mennesker og liv. Tilbage i værkerne står et ekko af den energi, rytme og urkraft, der øjeblikket tidligere udspillede sig til koncerten blandt musikerne og publikum.

“Koncertsalen emmer af den fortælling – af de mennesker der var. Det er fortællingen om det levede liv. Om os og de spor vi sætter og efterlader. Det er scenen uden mennesker. Og så bliver tingene, der er tilbage, til aktøren,” fortæller Rose Eken.

Fakta:

Rose Eken (f. 1976) er uddannet fra Royal College of Art i London, og har siden boet og arbejdet i London, Berlin, New York og København.

Rose Eken har for nylig udstillet på MOCA Tuscon, Arizona og Transformer Gallery i Washington DC i USA.

Hun har i Danmark høstet stor anerkendelse for sin solo udstilling RESISTANCE på V1 Gallery i foråret og den nyligt færdiggjorte udendørs udsmykning af Ragnarok – Museum for Pop, Rock og Ungdomskultur i Roskilde.

Rose Ekens særudstilling Afterbeat på Horsens Kunstmuseum vises i perioden den 15. september 2018 – 13. januar 2019.

Læs mere om Rose Eken og hendes værker på http://roseeken.dk/
Facebook
Del på facebook

Teodora Biberovic

Kulturjournalist og skribent
Teodora Biberovic har en bachelorgrad i Litteraturhistorie med tilvalg i Kognitiv Semiotik fra Aarhus Universitet. Gennem sin uddannelse har hun arbejdet meget med fransk litteratur og eksistentialismens grundtanker. Derudover har hun en stor kærlighed til de satiriske og realistiske fortællinger fra 1800tallets England.
Se Teodoras artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind