Kvinder i cobrabevægelsen på Museum Jorn

Kvinderne bag den lukkede mandeklub Cobra

Kort og godt Skrevet af: Marie Nyeng 11 Sep 2021

Kvinderne bag den lukkede mandeklub Cobra

Museum Jorn skubber i en ny udstilling de kvindelige kunstnere, som var en del af cobrabevægelsen frem i lyset. Det er en bevægelse, der indtil nu har fremstået som en lukket mandeklub
Kvinderne bag den lukkede mandeklub Cobra</br>Kunst af Lotti van der Gaag, som var en del af cobrabevægelsen</br>Foto: PR-foto /  Museum Jorn
Foto: PR-foto / Museum Jorn
Se store billeder her →
Kunst af Lotti van der Gaag, som var en del af cobrabevægelsen

I dag åbner en udstilling på Museum Jorn med en lang række danske og udenlandske kunstnere, hvis navne vil være stort set ukendte for de fleste. Men den bevægelse og den kunst, de var med til at præge, er absolut ikke ukendt. Udstillingen ’Cobra – de kvindelige kunstnere’ undersøger 19 kvindelige kunstneres bidrag til udviklingen af den abstrakte kunst i tiden omkring Cobra-bevægelsen. Det var den bevægelse, som for alvor fik opmærksomhed med kunstnere som Asger Jorn og Carl-Henning Pedersen.

Det er i år 70 år siden, at Cobra-bevægelsen (1948-51) gik i opløsning. Det er tankevækkende, at der ikke tidligere er foretaget en kunsthistorisk undersøgelse af Cobra ud fra et kønsmæssigt perspektiv.

Udstillingen vil uden tvivl blive en øjenåbner for publikum, og samtidig et håndgribeligt bevis på, at de kvindelige kunstnere omkring Cobra skabte værker med visuel gennemslagskraft og høj kunstnerisk kvalitet., lyder det fra museet.

”Under arbejdet med udstillingen er vi blevet forbløffet over at opdage, hvor fremragende de kvindelige kunstner fra perioden er,” siger Jacob Thage, museumsdirektør, Museum Jorn.

Kvinderne bag den lukkede mandeklub Cobra</br>Kunstværk af danske Sonja Ferlov Mancoba, som kan ses til udstillingen på Museum Jorn.</br>Foto: PR-foto / Museum Jorn
Kunstværk af danske Sonja Ferlov Mancoba, som kan ses til udstillingen på Museum Jorn.
Foto: PR-foto / Museum Jorn

Kvinderne frem i lyset

Den internationale Cobra-bevægelse var baseret på åbenhed, lighed, samarbejde og fællesskab med et mål om at forene verden via kunsten efter Anden Verdenskrigs splittelse. Alligevel fremstår Cobra som en lukket mandeklub, hvis kønsmæssige sammensætning i årenes løb er blevet taget for givet. Det er mændene, der i dag står som bevægelsens hovedaktører, selvom en lang række kvindelige kunstnere spillede en væsentlig rolle for Cobras udvikling. Det gjorde de i kraft af deres deltagelse i væsentlige udstillinger og kunstnersammenslutninger som eksempelvis Linien og Høst. Her bedrog de til det eksperimentelle og spontant-abstrakte udtryk, der blev en væsentlig forudsætning for Cobra.
Kvinderne bag den lukkede mandeklub Cobra</br>Kunstværk af cobrakunstneren Else Alfelt, som udstiller på Museum Jorn.</br>Foto: PR-foto / Museum Jorn
Kunstværk af cobrakunstneren Else Alfelt, som udstiller på Museum Jorn.
Foto: PR-foto / Museum Jorn
Ud af de godt 45 kunstnere, som var direkte involverede i Cobra, er det kun de to kvinder Sonja Ferlov Mancoba og Else Alfelt, der er blevetanerkendt som egentlige Cobra-kunstnere. De øvrige kvindelige kunstnere fik aldrig lov til at sætte deres aftryk på kunsthistorien. Målet med udstillingen på Museum Jorn er at få de andre betydningsfulde kvindelige kunstnere fra bevægelsen frem i lyset. Det stiller samtidigt uvilkårligt spørgsmålet, skal cobra periodens kunst skal revurderes?
Kvinderne bag den lukkede mandeklub Cobra</br>Kunstværk af hollandske Frieda Hunziker.</br>Foto: PR-foto / Museum Jorn
Kunstværk af hollandske Frieda Hunziker.
Foto: PR-foto / Museum Jorn
Udstillingen ’Cobra – de kvindelige kunstnere’ er åben fra den 11. september - 12. september 2021

Følgende kunstnere er repræsenteret på udstillingen:

Else Alfelt (Danmark), Grete Balle (Danmark), Inge Bendixen (Danmark), Kujahn Blask (Tyskland/Danmark), Christine Boumeester (Fankrig), Ferdi (Holland), Sonja Ferlov Mancoba (Danmark), Else Fischer-Hansen (Danmark), Elna Fonnesbech-Sandberg (Danmark), Lotti van der Gaag (Holland), Anneliese Hager (Tyskland), Mille Heerup (Danmark), Frieda Hunziker (Holland), Madeleine Kemény-Szemere (Schweiz/Ungarn), Grete-Inge Petersen (Danmark), Henny Riemens (Holland), Agnete Therkildsen (Danmark), Anna Thommesen (Danmark) og Dora Tuynman (Holland).
Del på facebook
Facebook

Marie Nyeng

Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Feature artikler
Kulturspind magasin - på gaden nu
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind