Rejser var fundamentale for kunstneres udsyn i 1800-tallet - Udlængsel på Hirschsprungske

Rejser var fundamentale for kunstneres udsyn i 1800-tallet

Kort og godt Skrevet af: Julie Margrethe Nyrup 18 Sep 2020

Rejser var fundamentale for kunstneres udsyn i 1800-tallet

Ny udstilling på Den Hirschprungske Samling i København sætter fokus på danske kunstneres udlængsel og dannelsesrejser i slutningen af 1800-tallet. De var dybt afhængige af netværk og rejserne gav kvinder nye uddannelsesmuligheder
Rejser var fundamentale for kunstneres udsyn i 1800-tallet</br>P.S. Krøyer. 'Nannina. En napolitansk blomstersælgerske'. 1880. Den Hirschsprungske Samling.</br>Foto: PR / Den Hirschsprungske Samling.
Foto: PR / Den Hirschsprungske Samling.
Se store billeder her →
P.S. Krøyer. 'Nannina. En napolitansk blomstersælgerske'. 1880. Den Hirschsprungske Samling.
Det er en gammel historie - kunstneren, som rejste ud, opdagede sig selv og blev inspireret af eksotisk folkeliv og kunsthistoriens vingesus i Sydeuropa. Guldalderkunstnere som Martinus Rørbye, Constantin Hansen og Bertel Thorvaldsen er ofte hovedpersoner i den slags historier. Men dannelsesrejserne og de internationale netværk var også vigtige for den næste generation af kunstnere i anden halvdel af 1800-tallet. Det viser Den Hirschprungske Samling med den nye samlingspræsentation, hvor der særligt lægges vægt på P.S. Krøyers rejseaktiviteter.

Udover værker fra samlingen, kan man i udstillingen også finde arkivmateriale i form af breve og fotografier. “Det vi forstår som dansk kunst i dag er blevet til i meget internationale netværk,” siger udstillingsansvarlige Signe Havsteen, som er ph.d-stipendiat ved museet. Hun uddyber at en stor del af den korrespondance, som museet har i sine arkiver, foregår til og fra udlandet.

Signe Havsteen fortæller videre at rejsetemaet er et særligt spor i museets samling i kraft af dens historie. Museets stifter, tobaksfabrikant Heinrich Hirschprung, var én af sin tids store kunstmæcener. Udover at indkøbe kunst til sin samling, støttede Hirschprung også en række unge kunstnere, heriblandt P. S. Krøyer. Hirschprung mente, at det var vigtigt for kunstnerne at komme i kontakt med, hvad der skete ude i Europa. “Så det var både en strategi fra Hirschprungs side, men det var selvfølgelig også vigtigt for kunstnerne selv at se noget andet end det herhjemme,” forklarer Signe Havsteen.

Skagenkolonien i en ny kontekst

På udstillingen bliver Skagen fremhævet som en rejsedestination. “Skagenkolonien bliver ofte omtalt som et særligt dansk fænomen, men den her måde at gruppere sig på så man også mange andre steder i Europa,” fortæller Signe Havsteen. For eksempel opholdt Krøyer sig i den lille franske landsby Cernay-la-Ville, før han kom til Skagen, hvor han indgik i en lignende konstellation af internationale kunstnere. “Så vi lægger også op til at sætte Skagen ind i en anden kontekst,” siger Signe Havsteen.
Foto: PR / Den Hirschsprungske Samling.
Se store billeder her →
P.S. Krøyer. 'Juan de Maya', 1878. Den Hirschsprungske Samling.
Foto: PR / Den Hirschsprungske Samling.
Se store billeder her →
I 1891 malede Augusta Dohlmann dette udtryksfulde portræt af en italienerinde.

Kvinderne måtte ud af landet for at uddanne sig

I udstillingen kan man også møde nogle af museets nyerhvervelser af kunstnerne Emilie Mundt, Bertha Wegmann og Augusta Dohlmann. De tre kunstneres plads i udstillingen understreger en pointe i forhold til kvindelige kunstneres muligheder i slutningen af 1800-tallet, fortæller Signe Havsteen: “Det var svært at uddanne sig herhjemme, hvis man var kvindelig kunstner, så det var i høj grad en fordel at tage til udlandet.” Kvinderne fik først adgang til den formelle uddannelse på Det Kongelige Kunstakademi i København i 1908, og indtil 1924 var tegneundervisningen efter nøgenmodel stadig kønsopdelt. Derfor rejste mange kvindelige kunstnere som Dohlmann, Mundt og Wegmann udenlands for at færdes i miljøer, der gav dem bedre muligheder. “Det, der er kendetegnende for de tre kvinder er at de havde gang i karrieren, også i deres egen samtid. Så derfor synes vi selvfølgelig det er vigtigt at få dem præsenteret i en udstilling om perioden,” slutter Signe Havsteen.

Fakta:

‘Udlængsel’ kan opleves på Den Hirschprungske Samling, 16. september 2020 til 5. september 2021.

På udstillingen vises både kendte og sjældent udstillede malerier og tegninger fra Den Hirschsprungske Samling udført i Italien, Spanien, Tyskland, Frankrig og ikke mindst Skagen. Foruden P.S. Krøyer tæller udstillingen også værker af bl.a. Thorvald Niss, Anna og Michael Ancher, Lauritz Tuxen, Holger Drachmann samt nyerhvervelser af Emilie Mundt, Bertha Wegmann og Augusta Dohlmann.
Del på facebook
Facebook

Julie Margrethe Nyrup

Kulturjournalist
Julie Margrethe Nyrup er uddannet cand. mag. kunsthistorie med bachelor i Æstetik og kultur og Museologiske studier. Hun er museumsnørd og holder altid øje med, hvad der sker på den danske udstillingsscene. Hun er vild med det meste, men synes især det er fedt når kunsten trækker tæppet væk under gængse fortællinger og gør opmærksom på alternative perspektiver og oversete strukturer.
Se Julies artikler her →
Feature artikler
Kulturspind magasin - på gaden nu
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind