Kunstner Thomas Kruse drømmer stadig
Portræt-interviewKunst og UdstillingerSkrevet af: Teodora Biberovic17. aug 2018
Den legende kunstner og aktivist Thomas Kruse, skrev sig sammen med kunstnerkollektivet Røde Mor ind i dansk kulturhistorie i 70’erne. Lige nu kan man opleve den store retrospektive udstilling Bydrømme med hans plakater på Godsbanen, på Dansk Plakatmuseum og i Øgadekvarteret i Aarhus
I 60’erne stod Thomas Kruse med et skilt, som han selv havde malet, og demonstrerede imod den græske Junta og apartheid i Sydafrika. På skiltet stod der: "Tænk dig om mand". I samme ånd hænger hans plakater rundt omkring i verden, og her i Godsbanens foyer, hvor vi nu står og kigger på dem.Jeg opfordrer Thomas Kruse til at fortælle lidt om sine yndlings plakater, og imens han peger rundt og med begejstring forklarer, hvordan de forskellige billeder er lavet, og hvad de tematiserer, dukker det indre legebarn frem i den nu 75-årige kunstner.
Thomas Kruse ved sine plakater på Godsbanen
Foto: Teodora Biberovic
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Thomas Kruse arbejder med linoleumstryk og plakater, som han har dedikeret det meste af sit liv til. Fællesskab, fred, børns vilkår og solidaritet er nogle af de emner, der optager ham, og det som hans billeder handler om. Han bruger iøjnefaldende farver og stærke ord til at sende klare budskaber, eksempelvis når han skriver “Vi er brikker i et spil - hvem spiller med os?” på et tryk hvor der ses to store mennesker bag nogle høje bygninger og en masse mindre folk i forgrunden ude på gaden, der bliver holdt fast i snore som marionetdukker.
“Ligesom et barn kan lave sit eget univers på et stykke papir, ligeså vel kan jeg skabe nogle verdener, som ikke eksisterer endnu. På en måde er det lidt at være Vorherre i sit eget lille bitte univers.”
Men leg betyder ikke, at det kun er for sjov, det man laver. Man kan sagtens lege alvorlige ting, og det at lege handler for Thomas Kruse om, at have lyst og livsenergi med i sit arbejde. Og derfor lover han at lege, så længe han lever.
“Jeg har altid haft en særlig tilknytning til børnekunst og føler mig meget på linje med det at bruge billeder til at fortælle historier. Det lægger mig i slipstrømmen med naivister og børn,” siger Thomas Kruse med en rungende latter og et helt særligt glimt i øjet.
“Jeg lover at lege, så længe jeg lever”
Kunstneren og aktivisten Thomas Kruse har lovet sig selv at blive ved med at lege. For ham er leg noget, man gør frivilligt, og noget som man kan fordybe sig i. I leg kan man glemme tid og sted, fuldstændig som børn. Han fortæller:“Ligesom et barn kan lave sit eget univers på et stykke papir, ligeså vel kan jeg skabe nogle verdener, som ikke eksisterer endnu. På en måde er det lidt at være Vorherre i sit eget lille bitte univers.”
Men leg betyder ikke, at det kun er for sjov, det man laver. Man kan sagtens lege alvorlige ting, og det at lege handler for Thomas Kruse om, at have lyst og livsenergi med i sit arbejde. Og derfor lover han at lege, så længe han lever.
“Jeg har altid haft en særlig tilknytning til børnekunst og føler mig meget på linje med det at bruge billeder til at fortælle historier. Det lægger mig i slipstrømmen med naivister og børn,” siger Thomas Kruse med en rungende latter og et helt særligt glimt i øjet.
Plakat af Thomas Kruse på udstillingen Bydrømme på Godsbanen
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Kunsten skal ud på gaden
En af Thomas Kruses første udstillinger var tilbage i 70’erne med kunstnerkollektivet Røde Mor nede i Det Kgl. Kunstakademis kælder på Charlottenborg. Kunstnergruppen opstod som et venstreorienteret projekt og gik ind for at skabe politisk og proletarisk kunst. Der gik ikke længe før gruppen opdagede, at dem, der kom til udstillingen, var nogle fine folk og intellektuelle, og hvis kunsten skulle ud til folket, så skulle den ud på gaden.“Kultur opstår mellem mennesker, det er ikke kun noget, der hænger på museum. Det er på torvet og på gaden, at man kan mødes og kan føre den gode samtale, og det er nok det nærmeste, man kan komme en demokratisk formidling,” siger han.
Hvis verden er tilfældig og mangfoldig, så kan kunsten lave nogle billeder af, hvad det er der foregår i verden og trække nogle sandheder ud. Thomas Kruse forsøger med sine plakater at vise, at tingene kunne være anderledes. Plakaterne er både humoristiske, provokerende, tragiske og tankevækkende. På en af dem kan man se en gruppe flygtninge i en oversvømmelse, der slæber på deres børn og ejendele. Nederst på dette billede står ordet Bæredygtighed? Billedet spiller på ordet bæredygtighed, som jo er blevet lidt af et modeord, men som sammen med linoleumstrykket kommer til at betyde noget helt andet.
“Det jeg gerne vil, er jo at få folk til at tænke over ting. Plakater er gadens kunst, med mening og budskaber. De skal kunne ses af både høj og lav.”
Kunsten er også med til at gøre en by levende, så den ikke bliver en statisk ting. Thomas Kruses murmalerier og plakater er en del af bybilledet og påvirker derfor meget direkte folks liv i byen. Men samtidig er de der ofte også kun i kort tid. Mange af hans murmalerier rundt omkring i verden findes ikke mere.
“De bliver malet over eller falmer stille og roligt. Og plakaterne, de bliver klistret over og forsvinder også. Det er et ephemera-projekt. Det er at give et forbillede, eller et udsagn her og nu, som folk skal tage stilling til, og så forsvinder det igen.”
Røde Mor og Thomas Kruse. Røde Mor spillede ved åbningen af udstillingen på Godsbanen
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
“Hvor pokker skal mennesket udfolde sig?”
I Øgadekvarteret i Aarhus hænger der i alt 220 af Thomas Kruses plakater, som også er en del af den retrospektive udstilling Bydrømme, som markerer hans 75-års fødselsdag. Billederne fortæller blandt andet noget om de mange drømme Thomas Kruse har haft på vegne af Aarhus. Men tingene er ikke gået helt som han håbede.“Jeg synes det nemt kan blive et moderne, velhaver-slumkvarter. Det har heller ikke meget med by at gøre, fordi det er blevet en ophobning af boliger, parkeringspladser og veje. Hvis du skal have et bysamfund, så skal det have en menneskelig størrelse, hvor der er mulighed for at bygge nogle fællesskaber. Jeg har lavet en plakat om Aarhus Ø, den hedder Nå her har vi så Aarhus Ø, men hvor pokker skal mennesket udfolde sig?”
Thomas Kruse mener, at hvis man går over broerne ved Mariane Thomsens Gade i det nybyggede kvarter på havnen; Aarhus Ø, så har man følelsen af at være på arkitekternes legeplads, hvor ethvert hus er overdrevet individualiseret til en sådan grad, at der ikke længere er en sammenhæng.
“Husene er bygget så tæt, at dem der engang drømte om havudsigt, overhovedet ikke kan se vandet. Der er behov for nogle steder med variationer, nogle nicher og en stoflighed, som gør, at det er spændende at være her. Så det med at have en by i en menneskelig skala, det har man fuldstændig overset til fordel for investorernes profit,” fortæller Thomas Kruse med en modløshed i stemmen og slår blikket ned.
Thomas Kruse fortæller, at han synes, at byudviklingen kan ses som et udtryk for den voksende ulighed i samfundet.
“Vi kendte jo godt til det kapitalistiske system, og teorierne om koncentrationen af penge, magt og monopol, men at der er så store uligheder i dag, og udhulningen af det nære demokrati, som har været så afgørende for hvor godt vi har det i et land som Danmark, det kan godt bekymre mig.”
Thomas Kruse ved sine plakater på Godsbanen
Foto: Teodora Biberovic
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Fakta:
Thomas Kruse er uddannet arkitekt og kunstner
Han er født på Fyn, men har boet i Aarhus det meste af sit liv.
Han var medlem af det venstreorienterede kunstnerkollektiv Røde Mor i perioden 1969 – 1978.
Særudstillingen Bydrømme præsenteres af Dansk Plakatmuseum. Den viser i alt 220 af Thomas Kruses plakater og kan ses tre forskellige steder i Aarhus.
På første sal i Dansk Plakatmuseums udstillingsbygning i Den Gamle By fra 8. august til 30. september 2018 - i Godsbanens Foyer fra 8. til 29. august 2018, og på i deres naturlige miljø på gaden i Ø-gadekvarteret.
Se mere her: www.danskplakatmuseum.dk
Plakater af Thomas Kruse på udstillingen Bydrømme på Godsbanen
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Teodora Biberovic
Kulturjournalist og skribent
Teodora Biberovic har en bachelorgrad i Litteraturhistorie med tilvalg i Kognitiv Semiotik fra Aarhus Universitet. Gennem sin uddannelse har hun arbejdet meget med fransk litteratur og eksistentialismens grundtanker. Derudover har hun en stor kærlighed til de satiriske og realistiske fortællinger fra 1800tallets England.
Se Teodoras artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København