Irske Mary Conlon er kurator in residency hos Aarhus Billedkunstcenter

Irske Mary Conlon er kurator in residency

Portræt-interviewKunst og UdstillingerSkrevet af: Marie Nyeng19. maj 2017

Hjemme i Irland arbejder Mary Conlon for at give kunstnere bedre arbejdsvilkår, hun driver et udstillingssted og hun er meget optaget af, hvad kunst og kultur kan gøre for lokalsamfundet

Den irske kurator Mary Conlon er lige ankommet til Aarhus. De næste seks uger skal hun være kurator in residency hos Aarhus Billedkunstcenter, som netop har søsat deres nye internationale residency-program. Mary Conlon skal bo og arbejde på Kulturproduktionscentret Godsbanen, stå for netværks-frokostarrangementer, besøge kunstakademierne og møde den danske og aarhusianske kunstverden.

Mary Conlon arbejder med lokalmiljøer og fællesskaber, når hun arrangerer kunstudstillinger og etablerer samarbejder med kunstnere.

“Jeg har absolut ingen interesse i at blive en stjerne-kurator. Når jeg taler med kuratorer, som lige har været på tre kontinenter på tre dage, er jeg altid ved knække sammen af grin. Jeg er ikke interesseret i magt i kunstverdenen. Jeg er interesseret at skabe fællesskaber, i samarbejde og i samtale,” siger hun.

Havde kun en måned til at komme i gang

Hjemme i Limerick i Irland driver Mary Conlon udstillingsstedet Ormston House. I 2011 kontaktede hun det kommunen i Limerick, fordi hun gerne ville få det gamle nedrivningstruede venetiansk inspirerede hus i det centrale Limerick til at leve videre som et udstillingssted med plads til kultur og viden.

“Jeg sagde, at de skulle give mig seks måneder, så ville jeg søge fonde, finde personale og komme tilbage med et udstillingsprogram. Men kommunen sagde: “Nej, hvis du vil have nøglerne, så åbner du om en måned,” fortæller Mary Conlon.

Derfor måtte hun handle hurtigt, og i løbet af de næste uger fik hun samlet en gruppe frivillige, og så var hun og hendes team i gang med at drive et udstillingssted.

Mary Conlon er kurator i residency hos Aarhus Billedkunstcenter frem til den 26. juni.
Foto: Mariana Gil
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Mary Conlon er meget optaget af at skabe gode arbejdsvilkår for kunstnere.
Foto: Mariana Gil
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Kunst og kultur giver en by energi

Limerick er en speciel by, hvor 40-45 % af byens knap 100.000 indbyggere nye tilflyttere. I 2014 blev byen udpeget til at være Irlands første nationale kulturhovedstad. Der var stadig mange sår, der skulle heles i Irland efter den årtier lange konflikt mellem Nord- og Syd-Irland. Målet var at skabe velfungerende kulturtilbud, som kunne leve videre efter 2014.

“I byen har man efter kulturhovedstadsåret kunnet se den udvidede værdi af kunst og kultur, hvor hele byen er blevet løftet. Kunst og kultur har givet byen ny energi og skabt en ny selvforståelse.”

Det er første gang Mary Conlon har søgt om at blive del af et residencyprogram. Hun har tidligere været projektansat på Limericks ansøgningsprogram for at blive Europæisk kulturhovedstad i 2020. “Vi vandt desværre ikke, men for alle os, der arbejde på det, var det en enormt lærerig proces. Vi blev meget bevidste om, hvor stor en rolle kunst og kultur kan spille for en bys udvikling,” siger Mary Conlon.

Så da hun så muligheden for at komme til Aarhus, var hun ikke tvivl om, at hun gerne ville til byen for at møde kunstnere i byen og lære, hvordan deres kunstprojekter fungerer i og for byen.

“Man kan ikke arbejde isoleret længere som kunstnere og kunstinstitutioner, man bliver nødt til at adressere, det som sker i samfundet,” siger Mary Conlon.

Brexit og ar efter gamle konflikter

Det irske samfund, står midt i det virvar, som Brexit har skabt. “Lige nu er der fred i Irland, men der er stadig mange sår, som skal heles efter konflikten mellem nord og syd. I Ormston House har vi hele tiden arbejdet meget med at holde fast i udveksling og samarbejde mellem nord og syd,” fortæller Mary Conlon.

Hun er bestemt ikke begejstret for Brexit og mener, at folket er blevet forført af de politiske kampagner for et ja.
Mary Conlon har var med til at udforme Limeciks ansøgning om at blive Europæisk kulturhovedstad i 2020.
Foto: Mariana Gil
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Udstillingsstedet Ormston House har Mary Conlon bygget op fra grunden i et venetiansk inspireret palazzo i Limerick.
Foto: Shane Serrano / Crude Media
Hun mener, at den frie bevægelighed er enormt vigtig, og at Brexit skal være et wake up call for Europa. “I Irland husker vi stadig den hårde grænse, vi har haft mellem nord og syd, og ingen har lyst til at opleve det igen.” Hun håber, at valget af Macron i Frankrig vil være et vendepunkt for den politiske situation i Europa, så der igen bliver opbakning til det europæiske samarbjede.

I det helt nære dagligdagsarbejde på Ormston House arbejder Mary Colon sammen med sit hold af frivillige, som især er kunststuderende i byen, på at skabe bedre arbejdsvilkår for kunstnere. “Når vi søger penge til udstillinger, sørger vi altid for at finde penge til løn til kunstnerne. Vi lægger penge til rejser, materialer og lignende oven i lønnen i budgetterne, for mange andre steder æder disse poster hele kunstnerens betaling.”

Men mens Mary Conlon er optaget af det nære og arbejder med de lokale forhold i Limerick har hun hele tiden et globalt blik. Og i Ormston House inviterer de ofte internationale kunstnere til, ligesom de også har arbejdet sammen med kunstnere, der er nået langt i deres karriere som eksempelvis Mark Dion, der også er repræsenteret hos Guggenheim.

Fakta:

Mary Conlon har studeret på University College Dublin (1996-2001), Universidad de Sevilla (1999-2000), og Dún Laoghaire Institute of Art, Design and Technology (2002-2006).

Hendes PhD i Kulturstudier på Limerick School of Art and Design fokuserer på Italo Clavino’s Harvard lectures.

Hun har skrevet artikler til Irish Arts Review, COLLECTED, Paper Visual Art, and the Visual Artists’ News Sheet.

Mary Conlin arbejder også i den humanitære organisation Doras Luimnt, hvilket betyder døre til Lumrick. Organisationen er sat i verden for at skabe bedre forhold for emigranter og med diversitet i samfundet.

Officielt program
26. maj: AaBKC Social #1: Ormston House & The Sustainability Plan, Den Blå Hest
29. maj: AaBKC Social #2: Membership & International Studio Exchanges, KH7
8. juni: AaBKC Social #3: The Feminist Supermarket, Rum46
15. juni: AaBKC Social #4: The Museum of Mythological Water Beasts, ARoS Public
22. juni: Farvel til Mary, ART BAR, Godsbanen, Vogn 1

For mere info om, og tilmelding til de fire netværksmøder klik her

Se mere om Ormston House

Facebook
Del på facebook

Marie Nyeng

Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind