
Leg med kunst på stranden
ArtikelKunst og UdstillingerSkrevet af: Marie Nyeng18. juni 2015
Sculpture by the Sea er en kunstudstilling, hvor der er helt usædvanlig god plads til at lege med og mellem kunst. 56 skulpturer står på stranden i Aarhus fra den 5. juni – 5. juli
Har I nogensinde været på en kunstudstilling, hvor man gerne må gå med bare tæer og kaste sten i vandet mellem kunstværkerne? Eller hvor man selv kan lege kunstværk og få hjælp til at blive forvandlet til en skulptur? Det lyder måske lidt for utroligt, men det er faktisk, hvad man kan lige nu på stranden mellem Tangkrogen og Ballehage i Aarhus.
Det er fjerde år, at stranden og skoven, der grænser op til, er fyldt med skulpturer. I år er der 56 værker med på Sculpture by the Sea. Sidst mener arrangørerne, at omkring en halv million mennesker besøgte udstillingen. I år er der både minimalistiske skulpturer i marmor og abstrakte i metal. Men der er også en del skulpturer, hvor kunstneren bag har eksperimenteret med, hvilken form en skulptur kan have. Der er altså rig mulighed for at tale om, hvornår noget bliver til kunst, og hvad en skulptur kan gøre ved sine omgivelser og omvendt.
Skulptur – det kan du selv være
Når man som familie kommer til Tangkrogen for at se kunst, kan man passende begynde med at lege. Hver weekend og i den første uge af skolernes sommerferie er alle inviteret til at være med i en hemmelig skulpturklub. Annabelle Nielsen og Kenn Munk Nielsen er En hemmelig klub og holder workshops, hvor man kan forvandle sig selv til skulptur.En hemmelig klub er mestre i farvekoordinerede klippe klistre projekter, hvor alle kan få en del af oplevelsen.
Foto: Pr-foto/ En hemmelig klub
I åbningsweekenden var temaet frynser og spidse ting. I værkstedet fik vi udleveret papir, der var farvekoordineret med vores tøj , sakse, lim og kyndig hjælp og inspiration, så vi i løbet af ikke så lang tid kunne stå som en magisk ridderkonge og en superheltefugl på skulptursoklen på den store cirkusplads ved Tangkrogen.
Kenn Munk Nielsen fortæller, at der sker noget med både børn og voksne, når de kommer op at stå på en sokkel. De begynder at spille en rolle og begynder at lege. “Når man oplever noget i en ramme, så får man en forbindelse til det og oplever det på en hel ny måde,” siger Kenn Munk Nielsen. Annabelle Nielsen er enig og siger: “Det er afgørende for oplevelsen af kunst er, hvor man oplever den og hvordan. I vores workshops kan man lege med skulpturer og bagefter kommer man måske til at se mere nysgerrigt på skulpturerne på udstillingen.”
Læs også Fine Spinds interview med En hemmelig klub
Kenn Munk Nielsen fortæller, at der sker noget med både børn og voksne, når de kommer op at stå på en sokkel. De begynder at spille en rolle og begynder at lege. “Når man oplever noget i en ramme, så får man en forbindelse til det og oplever det på en hel ny måde,” siger Kenn Munk Nielsen. Annabelle Nielsen er enig og siger: “Det er afgørende for oplevelsen af kunst er, hvor man oplever den og hvordan. I vores workshops kan man lege med skulpturer og bagefter kommer man måske til at se mere nysgerrigt på skulpturerne på udstillingen.”
Leg kan være del af en større oplevelse
Astrid Guldhammer er børnekulturkonsulent ved Børnekulturhuset i Aarhus, som står bag børne- og familieformidlingen på Sculpture by the Sea. Hun mener, at En hemmelig klub kan noget særligt, og det er derfor det er dem, man kan lege med på udstillingen. Hun siger: “De kan give børn og voksne mulighed for at lave et kunstnerisk udtryk, som er del af en større oplevelse.”Læs også Fine Spinds interview med En hemmelig klub
Den større oplevelse på Sculpture by the Sea er at se kunst sammen og vandre på stranden og måske tale om livet. Børnekulturhuset har lavet et børnekatalog til udstillingen, som man kan tage med rundt mellem værkerne, hvor der er skrevet spørgsmål til værkerne. De arrangerer også særlige familieomvisninger mellem værkerne i weekenderne og den første uge af sommerferien. Omvisningerne har en anbefalet aldersgrænse på minimum 5 år, men ruten er ikke så lang, så man kan godt tage lidt mindre børn med.
Da vi kommer helt tæt på de store diamanter lyser de op på stranden og giver det hele et lidt eventyragtigt skær, og så fungerer de også som et tivoliagtigt spejlgalleri.
Skulpturer med magi og eventyr på ruten
Oppe på en skrænt i skovbrynet fandt vi en krystalkugle. Man kan se ud over havet igennem den, og man kan se på de andre, der er kommet forbi. Når man ser igennem opdager man, at det, som befinder sig på den anden side, vender på hovedet. Det er i sig selv en stor opdagelse, når man ikke selv er så stor. Det er den australske kunstner Lucy Humphrey, der står bag skulpturen, som har titlen Horizon. Fra den overdimensionerede krystalkugle eller hoppebold, kan man se store diamantformede spejlskulpturer, som er spredt ud over stranden, som om de var blevet tabt ud af en lomme.Da vi kommer helt tæt på de store diamanter lyser de op på stranden og giver det hele et lidt eventyragtigt skær, og så fungerer de også som et tivoliagtigt spejlgalleri.
Arun Kumars skulptur af låg fra plastikflasker Droppings and the Dam(n)
Foto: Fine Spind – Marie Nyeng
Papmache på vandet
Ude i vandet flyder kunstneren Peter Callesens skulpturer, som har titlen Hopeless Dreams. Det er tre ankre, som flyder ovenpå vandet. Og hvor er det nu lige, sådan nogen plejer at være henne? Peter Callesen arbejder meget med papir i sine kunstværker. Engang byggede han en overdimensioneret papirbåd, som han sejlede ind til Venedig i. Han har også tidligere lavet en børneudstilling til Nikolaj Kunsthal i København, hvor der var papirslotte og et rum, hvor man kunne ligge på gulvet og se op på skyer, der fløj forbi. De tre ankre, som lige nu ligger og vugger i vandet ud for Aarhus er lavet af papmache, og når man står og ser på dem med børn, er det helt oplagt at tale om, hvad der er op og ned i verden, og hvordan man gerne må håbe på, at ting godt kan være anderledes.Man må faktisk også gerne røre ved en del af værkerne på udstillingen. Nogen af dem er endda helt glimrende klatrestativer. Børnekulturhuset har sørget for, at man ikke behøver at stå og være den, der skal afgøre om det nu er et røre eller ikke røreværk, man står ved. I børnekataloget er der en billedoversigt over alle værkerne og et rødt stopskilt ved alle dem, man ikke må røre ved.
Vores treårige søn var mest optaget af Arun Kumars skulptur, som er lavet af plastiklåg fra vand- og sodavandsflasker. På mindre end et år samlede kunstneren alle lågene til skulpturen sammen i sit eget kvarter i en indisk storby. Større børn vil med det samme gribe miljøvinklen her, men for en treårig var det et fantastisk kunstværk i stærke farver bygget af noget genkendeligt. Den femårige søn var meget fascineret af Gary Deirmendjian værk Worms. Rækker af hvide kugler flyder tilfældigt rundt i bugten og ligner magiske søvæsner.
Først talte vi om overvågningskameraerne på hotel Marselis altaner, og så fik vi øje på nogle meget specielle måger. Jakub Geltners Nest 05
Foto: Fine Spind – Marie Nyeng
Se program for børneomvisninger og workshops i Fine Spinds kalender.
Børnekulturhuset i Aarhus står også bag undervisningsmateriale til udstillingen, som man kan downloade på deres hjemmeside.
Der er også særlige omvisninger for skoler to gange om dagen. Læs mere om det her.
I weekenden d. 4. og 5. juli er det Hilde A. Danielsen, der står for familieworkshoppen. Hun vil tage udgangspunkt i sin skulptur Tiden går/as time goes by. Hilde A. Danielsen vil hjælpe familierne med at bygge konstruktioner i bambus, grillpinde eller sugerør. Hilde har i løbet af udstillingen haft workshops med skoleklasser.
Medvirkende kunstnere: Anders Rindom, Andrew Burns, Anne – Marie Pedersen, Antanas Snaras, Arunkumar H G, Atelier 37.2, AVPD, Bjorn Godwin, Jette Gejl, Brigitte Jurack, Charlotte Thrane, Ditte Ejlerskov, Elaine Clocherty, Emma Thomas, Femke Van Dam, Gary Deirmendjian, Geraldo Zamproni, Gill Gatfield, Greger Ståhlgren, Gjøde & Povlsgaard Arkitekter, Hilde Angel Danielsen, Jakub Geltner, James Rogers, Jörg Plickat, Karin Lorentzen, Karl Christian Geleff, Koichi Ishino, K-W-Y, Richardo Gomez/Ben Allen, Studio Lise Kassow, Laura Moore, Louise Sparre, Lucy Humphrey, Mathias & Mathias, Maurice Meewisse, Michael Mørk, Claus Egemose, Michal Motycka, Mindaugas Navakas, Nathaniel Rackowe, Nicolas Vionnet, Wouter Sibum, Nils R. Schultze, Norbert Francis Attard, Nynne Livbjerg, Pernille Bøggild, Lisbeth Bank, Peter Callesen, Qian Sihua, Richard Goodwin, Richter – Meyer - Marx, Ron Robertson – Swann, Salah Saouli, Savako, Stephen King, Subodh Kerkar, Susanna Hesselberg, Suter & Bult, Tang Wei Hsu, Thomas Lindvig, Troels Sandegård, Zilvinas Kempinas.
Børnekulturhuset i Aarhus står også bag undervisningsmateriale til udstillingen, som man kan downloade på deres hjemmeside.
Der er også særlige omvisninger for skoler to gange om dagen. Læs mere om det her.
I weekenden d. 4. og 5. juli er det Hilde A. Danielsen, der står for familieworkshoppen. Hun vil tage udgangspunkt i sin skulptur Tiden går/as time goes by. Hilde A. Danielsen vil hjælpe familierne med at bygge konstruktioner i bambus, grillpinde eller sugerør. Hilde har i løbet af udstillingen haft workshops med skoleklasser.
Medvirkende kunstnere: Anders Rindom, Andrew Burns, Anne – Marie Pedersen, Antanas Snaras, Arunkumar H G, Atelier 37.2, AVPD, Bjorn Godwin, Jette Gejl, Brigitte Jurack, Charlotte Thrane, Ditte Ejlerskov, Elaine Clocherty, Emma Thomas, Femke Van Dam, Gary Deirmendjian, Geraldo Zamproni, Gill Gatfield, Greger Ståhlgren, Gjøde & Povlsgaard Arkitekter, Hilde Angel Danielsen, Jakub Geltner, James Rogers, Jörg Plickat, Karin Lorentzen, Karl Christian Geleff, Koichi Ishino, K-W-Y, Richardo Gomez/Ben Allen, Studio Lise Kassow, Laura Moore, Louise Sparre, Lucy Humphrey, Mathias & Mathias, Maurice Meewisse, Michael Mørk, Claus Egemose, Michal Motycka, Mindaugas Navakas, Nathaniel Rackowe, Nicolas Vionnet, Wouter Sibum, Nils R. Schultze, Norbert Francis Attard, Nynne Livbjerg, Pernille Bøggild, Lisbeth Bank, Peter Callesen, Qian Sihua, Richard Goodwin, Richter – Meyer - Marx, Ron Robertson – Swann, Salah Saouli, Savako, Stephen King, Subodh Kerkar, Susanna Hesselberg, Suter & Bult, Tang Wei Hsu, Thomas Lindvig, Troels Sandegård, Zilvinas Kempinas.

Marie Nyeng
Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København