Nøgne damer som får og humoristisk samfundskritik

Nøgne damer som får og humoristisk samfundskritik

Kort og godt Skrevet af: Marie Nyeng 03 Oct 2019

Nøgne damer som får og humoristisk samfundskritik

Aarhus Kunstakademi slår i weekenden dørene op til hele tre udstillinger. Den ene er med Noelia Mora Solvez videoværk ‘Sheep', hvor en nøgen mand vogter en flok nøgne damer
Nøgne damer som får og humoristisk samfundskritik</br>En lang række kvindelige kunstnere er får i Noelia Mora Solvez videokunstværk ‘Sheep'</br>Foto: Christoffer Brekne
Foto: Christoffer Brekne
Se store billeder her →
En lang række kvindelige kunstnere er får i Noelia Mora Solvez videokunstværk ‘Sheep'

Er der noget så fredeligt som en flok får på græs med en opmærksom hyrdehund til at holde vagt? Men hvad nu, hvis det slet ikke er får men nøgne kvinder, som kravler rundt og græsser og mæer - mens en lige så nøgen mand forsøger at holde flokken i skak som hyrdehund. Så er det lige pludselig ikke så harmonisk og fredligt et billede længere.

Sådan er det i billedkunstner Noelia Mora Solvez videokunstværk ‘Sheep'. Det kan i denne weekend opleves på Aarhus Kunstakademi, som slår dørene op til hele tre udstillinger fra fredag til søndag. Foruden Noelia Mora Solvez udstilling viser kunstskolen også en udstilling med to afgangselever fra deres skulpturlinje; Louise Lykke Hedegaard og Birgitte Hvitved Dall, der begge arbejder med afstøbninger og organiske former, og en udstilling med de studerende på deres basislinje.

Den vagtsomme hyrdehund kontrollerer gruppen af nøgne kvinder i Noelia Mora Solvez videoinstallation. Han skubber til dem og forsøger at få dem til at flytte sig. Værket bliver vist på to skærme, og undervejs jager hunden alle fårene fra den ene skærm over på den anden.

Ifølge Noelia Moraz Solvez er værket en humoristisk kommentar til den måde, vi forstår os selv på, mens vi lever i et samfund, som hun stadig mener er præget af patriarkalske strukturer. Hun forsøger at karikere kønsroller, seksuelle dynamikker og magtbalancer ved at sætte nøgne mennesker i dyrs sted i sine kunstværker. Når de nøgne mennesker går rundt og spiser græs og bliver jaget vildt som dyr, så ser man dem pludselig i et helt nyt lys.

Det er en lang række annerkendte kunstnere, som Noelia Moraz Solvez har fået til at smide kludene til sit videoværk. Som får ses Annika B.Lewis, Signe Klejs, Katrine Faber, Kristine Hymøller, Lisbeth Bachman, Dagmara Bilon, Tone Haldrup Lorenzen, Siri Maj Knutsen, Manuela Solvez, Ana Alcazar og Noelia Mora selv. Mens performancekunstneren Andreas Constantinou er hyrdehunden.

Sidste år fik hun stor opmærksomhed med værket Birds under Kunstnernes Påskeudstilling og Spring i Kunsthal Aarhus, som siden blev købt af kunstmuseet ARoS og nu er en del af deres faste samling.

Fakta:

Udstillingerne:
Sheep af Noelia Mora Solvez.
Replika - mærker og spor af Louise Lykke Hedegaard og Birgitte Hvitved Dall.
Uden titel. Basis af studerende fra basisuddannelsen.
Vises på Aarhus Kunstakademi
Fredag d. 4. oktober: kl. 15.00-19.00
Lørdag d. 5. oktober: Kl. 11.00-17.00
Søndag d. 6. oktober: Kl. 11.00-15.00

Fernisering den 4. oktober 2019 kl. 15.00-19.00.
Den er åben for alle, og der er fri entré.
Alle udstillinger foregår i opgang E.
Del på facebook
Facebook

Marie Nyeng

Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Feature artikler
Kulturspind magasin - på gaden nu
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind