NyhedSkrevet af: Marie Nyeng16. nov 2021
Statens Kunstfond gør det lettere at få forfattere ud i skolerne
Med et stort katalog over dygtige børnebogsforfatter og arrangementer, de kan holde, bliver det nu lettere for lærer og pædagoger at få forfatter ud i klasseværelset
Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Litteratur har udarbejdet kataloget 'Levende Litteraturmøder for børn og unge'. Det skal give alle, som arbejder med børn og unge, et overblik over et mangfoldigt og sprudlende forfatterfelt i ny dansk børnelitteratur og gøre det nemmere at tilrettelægge relevante og inspirerende litteraturmøder.
Kataloget består af i omegnen af 60 forskellige arrangementer, man kan booke forfattere til at holde. De er sorteret efter målgruppe, så det er nemt at finde de arrangementer, der har relevans for den målgruppe af børn, som man arbejder med.
Hvis man booker et litteraturmøde med en forfatter, kan man søge tilskud til mødet i Statens Kunstfonds pulje "Dansk og udenlandsk litteratur for børn og unge"
I kataloget kan man blandt andet finde populære forfattere som Josefine Ottesen og Jesper Wung-Sung. Sidstnævnte fortæller om og læser op fra sit forfatterskab – gerne med vægten lagt på et eller flere værker, som indgår i undervisningen. Med udgangspunkt i, hvordan og hvorfor han selv blev forfatter, tager han eleverne med ind i skrivehulen: processen fra idé til bog, ligheder og forskelle i tilgang, stil og metode, når det gælder forskellige genrer. Der vil være mulighed for at gå i dialog med forfatteren.
Man finder også andre bogskaber end forfattere, som arbejder mest med ord. Anna Jacobina Jacobsen giver indblik i processen med at skabe en billedbog, fra de første skitser til den færdige bog, underbygget af et hav af illustrationer fra Anna Jacobina Jacobsens arbejde. Hun vil fortælle om, hvad ord og billeder kan sammen og hver for sig. Hun vil blandt andet tage udgangspunkt i den ordløse bog ‘Ø’, som er fortalt udelukkende i billeder. Anna Jacobina Jacobsen vil tale om og demonstrere i samspil med eleverne, hvordan idéer opstår, og hvordan man kan kalde dem frem.
Læs vores 6-stjernede anmeldelse af Anna Jacobina Jacobsens ‘Baglænsk'
Arkitekten Malene Abildgaard inviterer børnene ind i den danske mesterarkitekt Jørn Utzons forunderlige univers. Gennem samtale og højtlæsning fra bogen Utzons Univers introduceres børnene til arkitektur generelt og dennes betydning for vores hverdag.
Læs vores interview med Malene Abildgaard ‘Byg et elefanthus derhjemme’
Der også lagt op til, at man kan sætte fokus på samspillet mellem ord og billeder i bøgernes verden. Eksempelvis tager forfatteren Per Bloch og illustratoren Cato Thau-Jensen børnene med på en rejse ind i ordenes og tegningernes verden. Med udgangspunkt i deres billedbog, Halvfar, giver de et indblik i hvordan en bog bliver til. Fra idé til virkelighed. Cato tegner hovedpersonerne fra Halvfar på tavlen imens Per læser højt.
Endelig er der også mulighed for at finde inspiration til at skabe små anmeldere ude i skolerne.
Marie Hjørnet Nielsen inviterer eleverne til at blive smagsdommere for en dag, når hun åbner døren ind til anmelderens værksted, hvor alt kan anmeldes – selv ostemaden, lygtepælen eller mælkebøtten! Med anmelderens briller på, genopdager vi ting i vores omgivelser, som vi har tendens til at overse.
Kataloget kan findes her på Statens Kunstfonds hjemmeside
Kataloget består af i omegnen af 60 forskellige arrangementer, man kan booke forfattere til at holde. De er sorteret efter målgruppe, så det er nemt at finde de arrangementer, der har relevans for den målgruppe af børn, som man arbejder med.
Hvis man booker et litteraturmøde med en forfatter, kan man søge tilskud til mødet i Statens Kunstfonds pulje "Dansk og udenlandsk litteratur for børn og unge"
I kataloget kan man blandt andet finde populære forfattere som Josefine Ottesen og Jesper Wung-Sung. Sidstnævnte fortæller om og læser op fra sit forfatterskab – gerne med vægten lagt på et eller flere værker, som indgår i undervisningen. Med udgangspunkt i, hvordan og hvorfor han selv blev forfatter, tager han eleverne med ind i skrivehulen: processen fra idé til bog, ligheder og forskelle i tilgang, stil og metode, når det gælder forskellige genrer. Der vil være mulighed for at gå i dialog med forfatteren.
Man finder også andre bogskaber end forfattere, som arbejder mest med ord. Anna Jacobina Jacobsen giver indblik i processen med at skabe en billedbog, fra de første skitser til den færdige bog, underbygget af et hav af illustrationer fra Anna Jacobina Jacobsens arbejde. Hun vil fortælle om, hvad ord og billeder kan sammen og hver for sig. Hun vil blandt andet tage udgangspunkt i den ordløse bog ‘Ø’, som er fortalt udelukkende i billeder. Anna Jacobina Jacobsen vil tale om og demonstrere i samspil med eleverne, hvordan idéer opstår, og hvordan man kan kalde dem frem.
Læs vores 6-stjernede anmeldelse af Anna Jacobina Jacobsens ‘Baglænsk'
Arkitekten Malene Abildgaard inviterer børnene ind i den danske mesterarkitekt Jørn Utzons forunderlige univers. Gennem samtale og højtlæsning fra bogen Utzons Univers introduceres børnene til arkitektur generelt og dennes betydning for vores hverdag.
Læs vores interview med Malene Abildgaard ‘Byg et elefanthus derhjemme’
Der også lagt op til, at man kan sætte fokus på samspillet mellem ord og billeder i bøgernes verden. Eksempelvis tager forfatteren Per Bloch og illustratoren Cato Thau-Jensen børnene med på en rejse ind i ordenes og tegningernes verden. Med udgangspunkt i deres billedbog, Halvfar, giver de et indblik i hvordan en bog bliver til. Fra idé til virkelighed. Cato tegner hovedpersonerne fra Halvfar på tavlen imens Per læser højt.
Endelig er der også mulighed for at finde inspiration til at skabe små anmeldere ude i skolerne.
Marie Hjørnet Nielsen inviterer eleverne til at blive smagsdommere for en dag, når hun åbner døren ind til anmelderens værksted, hvor alt kan anmeldes – selv ostemaden, lygtepælen eller mælkebøtten! Med anmelderens briller på, genopdager vi ting i vores omgivelser, som vi har tendens til at overse.
Kataloget kan findes her på Statens Kunstfonds hjemmeside
Marie Nyeng
Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →