81-året for Krystalnatten markeres med lydinstallation på Dansk Jødisk Museum
OmtaleSceneSkrevet af: Fine Spind06. nov 2019
I forbindelse med markeringen af 81 året for Krystalnatten præsenterer Teater Fluks lydinstallationen Lyden af Glas på Det Dansk Jødiske Museum i København
På Krystalnatten den 9. november 1938 blev 30.000 jøder arresteret og sendt i koncentrationslejre, flere hundrede døde, og tusindvis af ruder, butikker og synagoger smadret, overmalet eller nedbrændt. Teater Fluks har lavet en lydinstallation i samarbejde med Det Jødiske Samfund, der markererårsdagen for Krystalnatten.På selve årsdagen markerer Teater Fluks og Det Dansk Jødiske Museum Krystalnatten ved at åbne op for Lyden af Glas og ro til refleksion.
En begivenhed, der stadig forskrækker
Fem mandshøje vinduer er stillet op i en femkant. Fritstående bortset fra en elegant fod. Der er plads nok til, at du kan træde ind mellem glasfladerne og ind i midten. Det er der, lyden er bedst. Her er nemlig tale om fem vinduer, der med kontakthøjtalere er omdannet til vibrerende flader af levende lyd. Hvert vindue bliver en højtaler, der bidrager til et samlet lydbillede, der omslutter dig. Her kan du høre både lyden af børn, der leger gemmeleg og folkeopstandens alvor. En montage af kontraster, følelsesvækkende lyde og tankevækkende tekststykker.Rasmus M. L. Skov er Kunstnerisk co-leder i Teater Fluks
Foto: Martin L. Esquives / www.esquives.dk
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Selv 81 år efter er Krystalnatten stadig en begivenhed, der får os på tæerne og forstyrrer vores forståelse af, hvordan verden er og burde være. Den forskrækker. Alene af den grund mener Teater Flux, at det vigtigt at markere dagen, og gå i kødet på nogle af de menneskelige mekanismer, den afslører.
“Med udgangspunkt i de frygtelige og ubehageligt fascinerende scener fra Krystalnatten har vi skabt en affektiv lydinstallation på vinduer, fordi vi på den måde kan reclaime vinduet – så det ikke bare er potentielle glasskår, men bliver selve mediet som dette værk arbejder igennem,” siger Rasmus M. L. Skov, der er Kunstnerisk co-leder i Teater Fluks.
De seneste år har Teater Fluks flere gange inddraget lyd og lydkollager i deres produktioner. Senest har lydværket En Stille Strøm af Tid, der oprindeligt blev skabt til vandreforestillingen CTLR+ALT+DEMENS, været udstillet på ARoS. Derfor kaster teatret sig nu ud i deres første rene lydinstallation med Lyden af Glas (1938-2018).
“Vi har gennem vores seneste forestillinger oplevet, hvad en velkomponeret lydoplevelse kan gøre ved publikum, og derfor går vi denne gang hele vejen og præsenterer et rent lydværk. Vi er stolte over resultatet, og er glade for i samarbejde med Det Jødiske Samfund at sætte fokus på årsdagen for krystalnatten,” siger Sara Fink Søndergaard Kunstnerisk co-leder i Teater Fluks.
Den samlede komposition varer mellem ca. 10 minutter og spiller i et konstant loop.
Idé, koncept og produktion: Teater Fluks
Lyd: Niels Gade
Installation: DimsOs
Tekst: Hanna Skop/Goldberg, Rasmus M. L. Skov og Avisoverskrifter fra 1938
“Med udgangspunkt i de frygtelige og ubehageligt fascinerende scener fra Krystalnatten har vi skabt en affektiv lydinstallation på vinduer, fordi vi på den måde kan reclaime vinduet – så det ikke bare er potentielle glasskår, men bliver selve mediet som dette værk arbejder igennem,” siger Rasmus M. L. Skov, der er Kunstnerisk co-leder i Teater Fluks.
De seneste år har Teater Fluks flere gange inddraget lyd og lydkollager i deres produktioner. Senest har lydværket En Stille Strøm af Tid, der oprindeligt blev skabt til vandreforestillingen CTLR+ALT+DEMENS, været udstillet på ARoS. Derfor kaster teatret sig nu ud i deres første rene lydinstallation med Lyden af Glas (1938-2018).
“Vi har gennem vores seneste forestillinger oplevet, hvad en velkomponeret lydoplevelse kan gøre ved publikum, og derfor går vi denne gang hele vejen og præsenterer et rent lydværk. Vi er stolte over resultatet, og er glade for i samarbejde med Det Jødiske Samfund at sætte fokus på årsdagen for krystalnatten,” siger Sara Fink Søndergaard Kunstnerisk co-leder i Teater Fluks.
Fakta:
Installationen spiller den 9. november fra kl. 11-12 på Dansk Jødisk Museum, Proviantpassagen 6, 1218 København K. Derudover kan den opleves som en del af museets udstilling fra den 5. - 24. november.Den samlede komposition varer mellem ca. 10 minutter og spiller i et konstant loop.
Idé, koncept og produktion: Teater Fluks
Lyd: Niels Gade
Installation: DimsOs
Tekst: Hanna Skop/Goldberg, Rasmus M. L. Skov og Avisoverskrifter fra 1938
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København