Af alle livets store følelser er kærligheden den sværeste- INTERVIEW Bodil Alling Gruppe38

Af alle livets store følelser er kærligheden den sværeste at lave teater om

Scene Skrevet af: Marie Nyeng 05 Sep 2020
Del på facebook
Facebook

Af alle livets store følelser er kærligheden den sværeste at lave teater om

Bodil Alling er kunstnerisk leder af Teatret Gruppe 38 i Aarhus, som laver teater, der taler direkte til sanserne - både for børn og voksne. Lige nu spille de deres nye forestilling Jeg kan bedst lide, når du er her
Teatret Gruppe38, som har en lang tradition for overraskende teater, der taler direkte til sanserne, rykkede sidste år i nyt teaterhus på Aarhus Ø. De har netop haft premiere på forestillingen ‘Jeg kan bedst lide, når du er her’, som samtidig er tredje del af en triologi om de store følelser i livet. Først var det frygt, siden vrede og nu er det kærlighed, der er overskriften for forestillingen. Kreativ leder Bodil Alling arbejder nemlig ud fra overskrifter, når hun udvikler forestillinger sammen med sit kreative hold og teater. Forestillingen er for alle fra 9 år, og det er ikke en børneforestillingen men en forestilling for alle. Og det er ret vigtigt for den kreative leder at understrege. For selvom hun elsker, at optræde for børn i teatret, så understreger hun at Gruppe 38 også er et teater for voksne. Der er nemlig mange, der tror, at teatret stadig er et børneteater, som det var for 30 år siden, da de lige var begyndt i Mejlgade.
Foto:
Se store billeder her →
Bodil Alling har hele sit kreativ hold med sig i hele sin kreative proces, når hun laver teater.
Foto: Teatret Gruppe 38 - Lars K. Olesen
Se store billeder her →
Den nye forestilling på Gruppe 38 handler om kærlighed. Det viste sig at være den sværeste følelse at arbejde med.

Kærlighed er det, der er tilbage, når alt det andet er forsvundet

Da holdet skulle i gang med forestillingen om kærlighed, satte de sig sammen og skrev side op og side ned om kærlighed. Frygt og vrede var noget lettere følelser at få skovlen under end kærlighed, fortæller Bodil Alling. “Kærlighed viste sig at være den sværeste, kan jeg fortælle dig. Det er forholdsvis nemt at forstå, hvad vrede er, og hvordan den skiller os fra andre mennesker, og hvordan frygten laver begrænsninger for os. Når vi er bange, så er der så mange ting, vi ikke kaster os ud i. De følelser begrænser os, og så kommer vi til kærlighed, som jo bare er en umulig størrelse at få greb om,” siger hun.
Det eneste, de sådan set kunne starte med at slå fast og blive enige om at tage udgangspunkt i, var, at kærlighed er det, der er tilbage, når alt det andet er forsvundet. Det blev deres indgang til arbejdet med forestillingen. Helt praktisk kommer det til at være sådan, at når at forestillingen begynder, så er det som om, forestillingen allerede er slut. Man møder en scene med et tableau, som hele tiden forandres af lys og billeder. Undervejs i forestillingen bliver mere og mere efterhånden pakket ned, så der bliver plads til at opleve kærlighed, som Bodil Alling formulerer det.
Og det med, at give publikum plads til selv at kunne lægge meget i det, de oplever, er meget typisk for Gruppe 38 og Bodil Allings måde at lave teater på.
Foto: Teatret Gruppe 38 - Bo Amstrup
Se store billeder her →
I forestillingen Androkles og løven hænger publikum i hængekøjer på teatret. Forestillingen er lavet i samarbejde med Carte Blanche og spiller igen på Gruppe 38 fra 25. november - 3. december.
Foto: Teatret Gruppe 38 - Olivier Guillemain
Se store billeder her →
Forestillingen Jeg kan bedst lide, når du er det er tredje del af en triologi. De to første var Jeg er ikke bange for noget og Historien om huset, der blev til en prik.

Viser aldrig virkeligheden

Når man oplever Gruppe 38s forestillinger, så bliver sanserne sat i spil. For det kreative hold bag forestillingerne ønske nemlig at få os til at sanse det, de formidler og ikke bare forstå det.
“Vi viser jo aldrig virkeligheden frem på vores teater. Vores forestillinger er en helt anden virkelighed, hvor man kan sanse de ting, vi vil formidle og ikke bare forstå dem,” siger Bodil Alling. Hun eksemplificerer det med Edvard Munks billede af en solnedgang. “Hvis man kigger på Munks billede af en solnedgang, så er vi ikke i tvivl om, at det er en solnedgang. Selvom en solnedgang ikke ser sådan ud, mærker vi med det samme, at det er en solnedgang,” siger hun. På samme måde er det, hun arbejder med på teatret, at fortælle noget vigtigt uden at skulle levere en historie på tekstplan. “Vi prøver at skifte fortællingen ud med en mulighed for at sanse de ting, vi vil formidle, og ikke bare forstå dem. Og kærlighed er jo et meget godt eksempel. Man er næsten nødt til at mærke, hvad det er for at begynde at beskrive kærlighed eller lave en konkret handling på kærlighed.”

Kunne ikke lave teater på andre måder

Når de går igang med at arbejde på en forestilling på teatret, har de kun en overskrift, og så går hele holdet i gang med at udvikle forestillingen i en kollektiv proces. “Når vi sidder sammen og udvikler forestillingen, spørger vi hinanden, hvad vi er fyldt med, når vi har set eller sanset et forløb, som vi har fundet på. Hvad er det så for en følelse, vi sidder tilbage med,” fortæller Bodil Alling. Det er deres måde at prøve at få publikum til at mærke det, de gerne vil formidle, når de ser noget konkret på scenen. Det er en meget speciel måde at arbejde på, og det sætter store krav til, at alle på teatret har lyst til  og kan arbejde på den måde. Men det er den måde Bodil Alling laver teater på: “Jeg tror ikke, at jeg kunne være leder på et teater, hvor det ikke foregik på den måde.”

Fakta:

‘Jeg kan bedst li’ når du er her' spiller på Teatret Gruppe 38 i Aarhus frem til den 16. september og igen 11.-14. april 2021.

Aldersgruppe: Voksne og børn fra 9 årVarighed:

Medvirkende:
Bodil Alling
Søren Søndberg
Søren la Cour

Instruktør:
Catherine Poher

Skabt i samarbejde med:
Philippe LeFebvre
Olivier Guillemain
Paolo Cardona (SKAPPA)

I 2018 modtog Bodil Alling Statens Kunstfonds hædersydelse for i en lang årrække beriget den danske og den internationale børne- og ungdomsteaterscene med sin nærværende og fornemme scenekunst, som det lød i begrundelsen.
Teatret Gruppe 38 har eksisteret siden 1972.

Del på facebook
Facebook

Marie Nyeng

Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Feature artikler
Kulturspind magasin - på gaden nu
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind