Slip dit indre legebarn løs med performancekunst på Copenhagen Contemporary

Slip dit indre legebarn løs med performancekunst på Copenhagen Contemporary

OmtaleKunst og UdstillingerSkrevet af: David Madsen11. apr 2019

I påsken kan både børn og voksen selv genopføre 36 af kunsthistoriens mest ikoniske performances på Copenhagen Contemporary

Hvordan opfatter børn og unge én af tidens mest debatterede problematikker; klimaforandring? Og hvordan forstår vi performancekunst, når vi selv performer med vores egne kroppe i stedet for at være passive observatører?

Det er nogle af de spørgsmål, som Copenhagen Contemporary vil belyse hele påsken under titlen Playing Up. På mandag udfører de tyske kunstnere Eva Meyer-Keller og Sybille Müller den timelange performance Sounds Like Catastrophes.
Yoko Ono og John Lennons Bagism er en af de performances, som man selv kan lege på med på Copenhagen Contemporary i påsken.
Foto: PR-foto / Copenhagen Contemporary
Christian Falsnæs ́ værker bliver publikum nogle gange opfordret til at deltage i performances og andre handlinger
Foto: PR-foto / Copenhagen Contemporary
De to kunstnere har skabt deres performance på baggrund af samtaler med seks børn mellem 10 og 12 år. I dag har børn let adgang til internationale nyheder, og derfor hører de mere end nogensinde om katastrofer, fødevaremangel og flygtningestrømme, som skyldes drastiske klimaændringer. Børnene var trætte af, at de voksne, som kan ændre noget, ikke viser nogen interesse i at engagere sig og nægter at stå til ansvar for konsekvenserne af vores overforbrug.

De seks børn diskuterede katastrofer med hinanden og byggede en række katastrofescenarier ud af hverdagsgenstande som tændstikker, sukkerknalder, salt, bønner og papir På Copenhagen Contemporary afspiller kunstnerne lyd fra jordskælv, vulkanudbrud, flodbølger, tornadoer og smeltende isbjerge, mens de viderebringer børnenes bekymringer. På den måde forsøger de med Sounds Like Catastrophes at sætte skub i klimadebatten ved at sætte billeder og lyd på prognoserne.
Cai Yuan og Jian Jun Xi kalder sig Mad for Real. I deres performances morer de sig over kunsthistorien. De eksempelvis tisset i Duchamps pissekumme og hoppet i Tracy Emins seng.
Foto: PR-foto / Copenhagen Contemporary
Guerilla Girls protesterede i 1985 med performancen Aktivism imod, at de fleste kunstværker på museer er lavet af mænd.
Foto: PR-foto / Copenhagen Contemporary

Voksne i snor og sæk over kroppen

I påskens følgende dage vil Copenhagen Contemporarys gæster selv kunne prøve kræfter med kunsthistorien mest ikoniske performances, som er blevet samlet i det interaktive performancespil Playing Up. De historiske performances er beskrevet på 36 spillekort, som er delt op i seks kategorier. Kortene fortæller både om performancesenes historie og foreslår, hvordan man kan afprøve og genskabe dem alene eller sammen med andre.

En af de perfomances man kan prøve kræfter med er Tehching Hsiehs One Year Performances. Hsieh tilbragte blandt andet ét år i et bur – for at vise, at han var tro mod sin idé. Nu kræver ingen, at man dedikerer et helt år af sin tid på én idé, og øvelsen består i at skrive et forsæt ned, underskrive det og læse det højt. Det kan vare fra fem minutter til et helt døgn. Restriktionerne sætter du helt selv.

Playing Up sættes fotografen Valie Export performanceværk fra 1968 på spidsen. Hun satte vennen Peter Weibel i snor og gik en tur med ham, som en undersøgelse af vores samfundsnormer og de arbitrære magtforhold mellem mænd og kvinder. I påsken kan børn sætte en voksen i snor for at udfordre magtforholdet mellem voksen og barn. Man kan også gå i Yoko Ono og John Lennons fodspor. I 1969 opførte den satiriske performance Bagism, hvor man iklædte sig en sæk for at dække over sin krop. Budskabet var at lytte til folk snarere end at dømme dem ud fra race, kropsbygning, alder, køn, påklædning og frisurer.

Fakta:

Performancespillet Playing Up er udviklet i et samarbejde mellem Tate Modern London, Live Art Development Agency og Forschungstheater – og senere tilpasset og oversat til dansk af kuratorplatformen Live Art Danmark.

Sounds Like Catastrophes af Eva Meyer-Keller og Sybille Müller vises den 15. april klokken 16 og den 16. april kokken 12.

Performancespillet Playing Up foregår fra den 17. til den 21. april på Copenhagen Contemporary.
Facebook
Del på facebook
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind