Et Museum for Fremtiden er på vej - Teatret Sort/Hvid, Aarhus Teater og Kunsthal Aarhus

Et Museum for Fremtiden er på vej

Teatret Sort/Hvid, Kunsthal Aarhus, Aarhus Teater og Aarhus Universitet indgår i et grænseoverskridende samarbejde om et Museum for Fremtiden
InterviewKunst og UdstillingerSkrevet af: Amalie Møller Dybro24. sept 2020
Kunstnerduoen Studio ThinkingHand har dyrket svampekulturer med forskere på Novozymes, og er i gang med at lave robotter med et forskningscenter på SDU. Helene Nymann er kunstner, men også kunstnerisk researcher. Hun arbejder med videnskaber om hukommelse, Brain-computer interfaces og bæredygtighed, og så er hun som Ph.d.-studerende på Aarhus Universitet, i samarbejde med Kunsthal Aarhus, en del af et stort forskningsprojekt ved Interacting Minds Center i samarbejde med Studio Olafur Eliasson. Ferdinand Ahm Krag har skabt værker på basis af fysikeren James Clerk Maxwells' illustrationer af elektromagnetisme.

I forårets teatersæson mødes de fire i et fælles værk mellem billed- og scenekunst, instrueret og skrevet af teaterinstruktør og dramatiker Christian Lollike.

Det gør de i et samarbejde mellem Lollikes Teater Sort/Hvid, Kunsthal Aarhus, Aarhus Teater og Aarhus Universitet. I centrum for det hele står Anders Thrue Djurslev, projektets dramaturg og kurator, som er ny-udnævnt Ph.d.-stipendiat ved Aarhus Universitet, på baggrund af finansiering fra Ny Carlsbergfondet, tildelt Kunsthal Aarhus.

Samarbejdet skal blandt andet munde ud i en fælles udstillings- og forestillingsproduktion, ‘Museum for Fremtiden’, som kan opleves i både Aarhus og København i sommeren 2021.

Formålet med Anders Thrue Djurslevs ledsagende forskningsprojekt er at undersøge kuratering og dramaturgi som måder at bedrive forskning på; forskning som skaber ny viden om de to discipliner ved at anvende dem sammen.

“Der er flere grænser, som vi vil arbejde på at overskride; dels mellem videnskab og kunst, dels mellem billedkunst og scenekunst. Det er et rimelig science fiction-agtigt projekt, hvor vi prøver at lave en labyrint gennem en masse forskningsbaserede fremtidsvisioner eller, spekulative fremtider,” fortæller Anders Thrue Djurslev. I kunsthallens underetage møder Fine Spind den nyudklækkede Ph.d.-stipendiat og hans nye kollega, kunsthallens administrative direktør Iben Mosbæk.
Helene Nymann, Aom Aom, Your Body in my Room - Study of the Hippocampus - 2017 i Kunsthal Aarhus.
Foto: Mikkel Kaldal / Kunsthal Aarhus.
Sort/Hvid og CPH Opera Festival forvandlede Mozarts DON JUAN til totalteater i 2019.
Foto: Emilia Therese

Publikum skal inddrages

“Det originale er, at vi er et teater og en kunsthal, der arbejder sammen om at præsentere det her tværæstetiske værk, og det betyder, at det både kommer til at fungere som en udstilling og en forestilling. Vi har taget fat i netop de her kunstnere, fordi vi vil forsøge at lave en ny type tværgående værkformat, der tager publikum med ind i de rumlige fremtidsvisioner mellem scene- og billedkunst” fortæller Anders Thrue Djurslev.

Projektet befinder sig i sin spæde begyndelse, så meget af “produktet” er endnu overladt til fantasien, men meningen er, at Anders Thrue Djurslev og Christian Lollike sammen skal skrive en dramatisk teskst, som skal opføres i de rammer de deltagende kunstnere skaber. Om dagen kan man altså se en udstilling,, mens man om aftenen, samme sted, kan opleve Sort/Hvidsk dramaturgi i nye omgivelser.

Ligesom i en af Teater Sort/Hvids nyeste opsætninger 'En Fortælling om Blindhed' på Aarhus Teater kan publikum godt forberede sig på at blive inddraget i forestillingen. En del af forskningsbidragene og en del af de kunstneriske greb er at aktivere publikum og få dem til at generere indhold til udstillingen.

“Det er foreløbig tanken, at publikum skal blive en del af udstillingsobjekterne. Nogle af kunstnerne vil bruge publikums bevægelser i udstillingen og lave visuelle gengivelser af dem. En del af iscenesættelsesgrebet er, at man bliver ført igennem det her museum som beskuer, men bliver mere og mere beskuet.”
Forcefield Climber af Ferdinand Ahm Krag - Overgaden, København, 2015.

Foto: Anders Sune Berg
Vita · Necro · Vita - Et tidligere projekt af Studio ThingkingHand.
Foto: Studio ThingkingHand - David Stjernholm

Eksperimenterer med arbejdsformer

At kunsthaller og museer tilknytter forskere, i form af eksempelvis Ph.d.-stipendiater, er ikke noget nyt. Men at et teater gør det, ser man sjældent, og det er et eksperiment som Sort/Hvid længe har ønsket at prøve af. For Anders Thrue Djurslev indebærer samarbejdet også et eksperiment med teatrets arbejdsprocesser.

“Teater har tit en ret slavisk proces. Man har et kunstnerisk hold, med nogle bestemte fagligheder, som er nødvendige. Der skal laves skitser og budgetter, og der er mange deadlines. Der er en meget praktisk praktik på teatre, som Sort/Hvid hele tiden prøver at udfordre, samtidig med at vi hele tiden falder tilbage i det. Jeg tror kun, det er gennem de her samarbejder, at man kan gentænke processen.”

Iben Mosbæk mener også, at kunsthallen vil blive udfordret, i ordets bedste forstand, af samarbejdet.

“Selv om vi synes, at vi er meget eksperimenterende, overser vi måske nogle ting i vores måde at være organisation på, eller vores måde at henvende os til publikum på. En ting er selve værkerne, og hvor eksperimenterende vi er til daglig, noget andet er, om vi som institution udfordrer os selv eller kører meget på rutiner og har lidt for travlt til at tænke over, hvordan vi ellers kunne gøre det. Så at forpligte os på at samarbejde med noget, der er ret anderledes end os, det er jeg sikker på kommer til at blive lærerigt.”

Vi tørster efter fremtidsvisioner

Anders Thrue Djurslev og hans mange samarbejdspartnere har længe været i gang med at planlægge og rejse midler til projektet. Arbejdet begyndte før coronakrisen, og den drejning har været med til at rykke Anders Thrue Djurslevs opfattelse af det ”katalog af fremtider” han som dramaturg skal skabe. “Bare i den tid [coronakrisen, red.] er der jo sket alt muligt med vores måde at tale om fremtiden på, ligesom med klimakrisen og det antropocæne, og alle de her kæmpe-tematikker. Det åbner op for noget der har føltes som et status quo meget længe, vores politiske fantasi i en eller anden forstand. Det er som om der er kommet tilpas mange slag, til at vi virkelig tørster efter fremtidsvisioner igen, eller har brug for at udfordre dem vi har.”
Facebook
Del på facebook

Amalie Møller Dybro

Journalist
Amalie Møller Dybro er uddannet idéhistoriker og journalist fra Aarhus Universitet, DMJX og University of York. Hun skriver blandt andet om film, litteratur og kunst og især om køn, relationer og samfundstendenser.
Se Amalies artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind