Anmeldelse ny film Creative Control Sci fi i kreativt miljø med augmentede reality brille
★ ★ ★ ★ ☆ ☆

Lækker sci-fi i kreativt miljø

ArtikelAlt det andetSkrevet af: Anne-Kirstine Mourits-Andersen20. apr 2017

Sci-fi dramaet Creative Control, der har premiere i dag i Art Cinemas landet over er noget så sjældent som en lækker sci-fi sort-hvid visualisering af de negative aspekter ved livet i den digitale tidsalder

★ ★ ★ ★ ☆ ☆

Fem minutter ude i fremtiden’ i et high-tech hipster reklamemiljø i Brooklyn møder vi reklamemanden David (spillet af filmen Creative Controls skaber og instruktør Benjamin Dickinson). David har lige landet en højprofileret marketingskampagne for en hel ny generation af augmented reality briller, som han nu skal gøre til det hotteste nye tech-legetøj.

Brillerne er ifølge deres skaber de første overbevisende augmented reality briller, som ikke bare kan tilføre det virkelige liv et ekstra lag af magi, men også forbedre det. Men da David selv går i gang med at teste brillerne, starter en glidebane, hvor det bliver sværere og sværere at skelne mellem den virtuelle og virkelige verden.

Engang var prinsesse Leias rystende hologram den vildeste fremtidsdrøm. Nu ligger den kun en spytklat væk.

Tech fascisme

Denne problemstilling er ikke ny, lige siden Platons hulelignelse har man i den vestlige filosofi diskuteret den menneskelige oplevelse af forholdet mellem den åndelige medierede verden og den virkelige verden. Men instruktøren Dickinson vil mere end det. Ifølge Dickinson lever vi nemlig i en tid kendetegnet ved en konstant digital forbundethed, hvor alle som minimum er forbundet med en Smartphone, en tid som også er præget af en høj grad af forbrugermentalitet, og det er i denne kontekst at Creative Control lader spørgsmålet om virkelighed overfor virtuel virkelighed udspille sig.

Dickinson siger selv: “Jeg føler, der er denne her mærkelige tech fascisme, hvor folk vil leve uden menneskelige fejl – eller de vil designe alle fejlene ud. Det er ikke så meget et politisk synspunkt som det er et humanistisk... det er i bund og grund reklamebranchens iscenesættelse af en forskønnet virkelighed, der er under beskydning her.”

Han påpeger dog, at det ifølge ham ikke er teknologiens skyld, men at teknologien, som han ser det, forstørrer alle de måder, hvorpå vi kommer uden om vores egen relation til verden omkring os, og at det derfor er op til os at finde ud af, hvad vi vil gøre med det her redskab.

I Creative Control er vi fem minutter ude i virkeligheden.
Augmented Reality-brillen gør det muligt for hovedpersonen at skabe en 3D-kopi af hans bedste vens kæreste

Bedstevennens kæreste

I Creative Control lever David et på overfladen fedt liv, men bag de mange hightech gadgets, det velfriserede hipster-skæg, den lækre kæreste og det seje job lurer manglen på reelt indhold og en eksistentiel ensomhed, og Augmenta-brillerne, som han skal promovere, bliver efterhånden lige så vanedannende som det tiltagende pille, kokain og alkohol-misbrug, som han er på vej ud i allerede ved filmens begyndelse. At David bruger brillernes indbyggede mulighed for at skabe en avatar til at indlede et noget ensidig forhold til sin bedste vens kæreste, gør bestemt ikke sagen bedre.

Her kunne Dickinson så have fortsat i en spændende, urovækkende og dyb fortælling om de etiske og menneskelige konsekvenser af et forbrugersamfund hooked på de nyeste teknologi-gadgets a la filmen Ex Machina eller serien Black Mirror. Desværre er Dickinson, ligesom filmens karakterer, lidt for optaget af reklamebranchens glitrende overflade og skønhed til rigtig at gå i dybden med filmens plot og karakterernes udvikling.

Smuk film

Filmen er unægtelig en visuelt smuk film; skudt i sort hvid med flotte one takes og lækre slow motion sekvenser, men filmens forførende overflade bliver også dens akilleshæl. Selvom Creative Control på mange måder lægger op til en spændende og dybdegående undersøgelse af, hvad samspillet mellem teknologien og forbrugerkultur gør ved mennesker, og hvilke følelsesmæssige og sociale implikationer dette samspil medfører, ender den med at blive en lidt tam men stilistisk smuk forestilling.
Grænserne til fiktionen udviskes og David selvdestruerer bid for bid.
Instruktør Benjamin Dickinson mener at vi lever i en tid med tech-fascisme.

Så tag ind og se Creative Control for den flotte film den er, for dens pointe om paradokset i at de moderne kommunikationsteknologiers tidsalder på mange måder også rummer kimen til ensomhedens tidsalder, men forvent ikke de store overraskelser.

På rollelisten finder vi blandt andre Benjamin Dickinson som både skaber, instruktør og hovedrolleindehaver. Opfinderen af Augmenta brillerne spilles af selveste opfinderen af Vimeo, Jake Lodwick, og David’s boss spilles af den virkelige verdens medstifter af VICE-magazine, Gavin McInnes. Mens ”the creative genious ” Reggie Watts, som David hyrer til at blåstemple Augmenta-brillerne som virtuelt kreativt værktøj, spilles af musiker og komiker Reggie Watts. Man kunne således fristes til at sige, at det er en film om New Yorks kreative klasse... spillet af New Yorks kreative klasse.

Argumented reality, også kaldet ’udvidet virkelighed’ eller ’forstærket virkelighed’, er betegnelsen for den teknologi, som kombinerer data fra den virtuelle verden med den fysiske. Det er ikke noget nyt begreb indenfor sci-fi genren, hvor film som ”The Matrix”(1999), ”Her”(2003) og ”Ex Machina”(2014) leger med overvejelser om og implikationer af denne teknologi.

Øst For Paradis er distributør for filmen.

Creative Control vises i:

Biffen Nordkraft, Aalborg

Café Biografen, Odense

Empire Bio, Nørrebro

Ishøj Bio

Valby Kino

og selvfølgelig Øst for Paradis.

Filmen er også blevet vist som del af Cph Pix16

Anne-Kirstine Mourits-Andersen

Kulturjournalist og anmelder
Anne-Kirstine er cand.mag i film & medier, spansk og samfundsfag fra AU. Elsker at nørde med film og er ret velbevandret i spanske og latinamerikanske film, litteratur og samfundsforhold og har arbejdet med formidling af kultur. Hun har lavet kort- og portrætfilm, og har boet to år i Guatemala og et år i Caribien. Anne-Kirstine har skrevet speciale om kulturel erindring og filmens rolle som kulturel manifestation i den kollektive erindringsproces i Spanien.
Se Anne-Kirstines artikler her →