Anmeldelse Medea Aarhus Teater 2017 | Mette Døssing

Spejlblankt skumsprøjt og en fængslende Medea

Scene Skrevet af: Marie Nyeng 28 Jan 2017
Del på facebook
Facebook

Spejlblankt skumsprøjt og en fængslende Medea

Aarhus Teater viser med Medea, at den 2500 år gamle fortælling om en kvinde, der af ren jalousi og hævntørst slår sine egne børn ihjel, stadig er aktuel og vedkommende i dag

★ ★ ★ ★ ★ ☆

Da vi møder Medea ligger hun forgrædt og er bogstavelig talt ved at drukne i tårer. Hendes mand har forladt hende til fordel for kongens datter, som han snart skal holde bryllup med.

Fortællingen om Medea er dyster og grum. Medea har opgivet alt for at følge sin store kærlighed, som nu svigter hende. Midt i sin fortvivlelse, beslutter hun sig for at tage en hævn, der går ud på at slå alt ihjel, som hendes tidligere mand Jason elsker, inklusiv deres fælles børn.

Vi bliver vidner til en skilsmisse, der løber helt af sporet og ender i total menneskelig opløsning, død og ødelæggelse. Sproget i forestillingen er gammeldags og historien er oldgræsk. Men i Aarhus Teater står Medea som en universel og eviggyldig fortælling spækket med højaktuelle temaer.

Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilia Therese
Se store billeder her →
Scenegrof Franciska Zahle har skabt et tydeligt billede af, at Medea er ved at drukne i tårer.
Foto: Marie Nyeng
Se store billeder her →
Den krævende rolle som Medea er Mette Døssings første hovedrolle.

Medea er flygtning og fra scenen lyder det: “At miste sit hjemland, er den værste rædsel, verden kender.”

Læs også: Portræt - Mette Døssing græder 9000 liter tårer i sin første hovedrolle

Scenen druknet i tårer

Hele scenen er dækket af vand, der går skuespillerne til op over anklerne. Vandet skifter fra roligt med dystre refleksioner af figurerne på scenen til at være oprørt med skumspøjt omkring vrede og skænderier.

Scenerummet er som fortællingen sort og grum. De få rekvisitter, nogle sorte stole, et sort bord og en sort kommode er væltet og står tilfældigt rundt omkring på scenen, og vandet ser koldt ud. Medea, spillet af Mette Døssing, ligger urokkelig i en lille tynd hvid underkjole med en grå gennemblødt sweater over sit ansigt, mens hendes skuldre og hofter rager op over det sorte vand.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilia Therese
Se store billeder her →
Børnene må lade livet som en del af Medeas hævnplan.

Mette Døssing og Jacob Madsen Kvols, der spiller Jason formår at få vandet til at være deres aktive medspiller, så det hele tiden illustrerer og forstærker deres overbevisende skuespilspræstationer. Samtidig er de ud over alle grænser troværdige som et opløst ægtepar. De slår gnister på scenens spejlblanke overflade.

Læs også: Interview - En ny begyndelse på teatret | Den 4. morgen på Bora Bora

Græsk tradition og nutidige venner

Medea har tre veninder, der er hos hende som hendes sammensvorne hele stykket igennem. De udgør det kor, som i de gamle græske teaterstykker fortæller publikum, hvad der sker.

På den måde giver det mening for publikum, at der er kor, der forklarer og spiller med hovedpersonen. De forsøger undervejs også at tale Medea fra hendes planer for hævn, mens de bevæger sig rundt i sorte gummistøvler og sorte bukser.

Børnene i klemme

Som i moderne skilmisser er det børnene der kommer i klemme. De er klædt i gråt og med gule glade gummistøvler. “Ikke nu, ikke nu, ikke nu, siger jeg,” lyder det fra Jason, mens han river sin hånd til sig, da den lille dreng i de gule gummistøvler prøver at tage den. Den samme afvisning gentager Medea, inden deres skænderi får vandet til at sprøjte omkring dem.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilia Therese
Se store billeder her →
Mette Døssing og Jacob Madsen Kvols er grænseløst troværdige som opløst ægtepar.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilia Therese
Se store billeder her →
Instruktør Rune David Grue har truffet en række valg til Medea-forestillingen, som både bevare oprindeligheden og understreger det evigtgyldige.

I Medea bliver den ekstreme følelse af de klemte børn kun understreget af deres død, som holdet bag forestillingen formår at vise, uden at det på nogen måder bliver overgjort eller kunstigt.

Hele vejen igennem forestillingen sidder man opslugt med tilbageholdt åndedræt, og indimellem har man også en knude i maven. Den på mange måder minimalistiske scenografi med det levende vand kombineret med et nærvær hos Mette Døssing, der spiller Medea får hele forestillingen til at balancere på en knivsæg mellem at være original og oprindelig og på samme tid direkte relaterbar og nærværende for nutiden.

Med Aarhus Teaters opsætning bliver det universelle og eviggyldige i Euripides gamle fortælling fra 431 f.kr. slået fast.

Fakta:

Medea spiller på Aarhus Teater (www.aarhusteater.dk) den 27. jan - 25. feb 2017

Iscenesat af Rune David Grue

Scenografi: Franciska Zahle

Medvirkende: Mette Døssing, Jacob Madsen Kvols, Bue Wandahl, Kim Weisgaard, Jesper Dupont, Mikkel Becker Hilgart, Anne Plauborg, Luise Skov, Sandra Tùrell Henningsen.

Lys: Jonas Bøgh

Lyd: Kim Engelbredt

Fortællingen er oprindeligt skrevet af Euripides.

På Aarhus Teater har de anvendt Inger Christensens oversættelse
Del på facebook
Facebook

Marie Nyeng

Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Feature artikler
Kulturspind magasin - på gaden nu
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind