Statens museum for Kunst | kunst for børn | formidling

Kunst for børn, konger og dronninger

ArtikelKunst og UdstillingerSkrevet af: Pernille Germansen18. feb 2015
“Kender I nogle konger og dronninger?” sådan starter dagens omvisning for børn på Statens museum for Kunst. Og ja, børnene kender til konger og dronninger, nogle af dem har i hvert fald set dronningen i fjernsynet 

Hver søndag kl. 13.00 guides børn og forældre rundt på Danmarks nationalgalleri; Statens museum for Kunst i København. Denne søndag handler det om de royale.

Med søndagsomvisningerne ønsker museet at skabe aktiviteter på tværs af generationer. “Børneomvisningerne er en måde at gøre tilgangen til kunst aktiv,” siger Nana Bernhardt, undervisnings- og udviklingsansvarlig på Statens museum for Kunst.

En ægte pyntekonge
“Kong Frederik den femte lavede ikke så meget, han gik bare rundt derhjemme og pyntede sig,” siger omviser Ida Dybdahl. Børneflokken sidder på gulvet og kigger op på maleriet af den fine konge. En lille pige viser en rød legetøjs-ædelsten frem, og Ida Dybdahl bekræfter hende i, at den passer godt til kongens pompøse påklædning. Forældrene, som står omkring børnene, trækker på smilebåndene.

Ida Dybdahl kan godt lide dialogen med børnene. “Det er sjovere at omvise børn, fordi de er mindre selvhøjtidelige. Det falder dem naturlig at gå i dialog. De tænker ikke over, om spørgsmålene skal pakkes ind i nogle specielt fine kunstbegreber,” siger Ida Dybdahl. Ved siden af jobbet som omviser og underviser på museet, er hun kandidatstuderende på Moderne Kultur og Kulturformidling. Når hun forbereder sig på at vise børnene kunst, sætter hun sig på hug foran værkerne for at se kunsten fra børnehøjde.

8 sekunders kunst
Som omviser på museet er Ida Dybdahl oplært i, hvordan forskellige øvelser kan bruges til at arbejde med kunsten. Dem benytter hun i forbindelse med undervisning af skoleklasse, men også børn og forældre på søndagsturen bliver stillet overfor forskellige opgaver. 
Børn pakker ikke deres spørgsmål til kunst ind i fine formuleringer.
Foto: Pr-foto/ SMK
På børneomvisningerne tager museet emner op, som børnene kan relatere til.
Foto: Pr-foto/ SMK
Inden forsamlingen går ind til et maleri med Kong Salomon, kommer Ida Dybdahl med en udfordring. Hun har læst, at besøgende i gennemsnit bruger 8 sekunder på at se på de enkelte værker på et kunstmuseum. Derfor får børnene også kun 8 sekunder til at kigge på maleriet af den bibelske konge. Da tiden er gået, vender alle ryggen til det store maleri. Ida Dybdahl spørger, hvad de fik øje på? Det er svært for de små ikke at vende sig og se efter, imens de store børn har taget udfordringen op, og med ryggen til maleriet remser den ene detalje efter den anden op.

Kunst i kikkerten
Da gruppen når til omvisningens sidste maleri, bliver børnene placeret på gulvet foran værket. Her får de hver udleveret en lille grøn kikkert. Med de mange kikkertlinser pegende imod billedet, er koncentrationen høj. Denne gang er det alle, der går op i detaljerne. Flere af forældrene låner deres børns kikkerter for at tage del i oplevelsen. Den fælles oplevelse af kunsten er netop udgangspunktet for museets omvisninger.

“Det handler om at skabe sociale situationer omkring kunsten, hvor børn og voksne indgår i relationer omkring noget,” siger undervisnings- og udviklingsansvarlig Nana Bernhardt.

Emnerne i omvisningerne ændrer sig, alt efter hvad der rører sig i tiden, på museet og i samfundet. Det vigtigste for Nana Bernhardt er, at det er emner, som børnene kan relatere sig til. Søndagsomvisninger for børn startede på Statens museum for Kunst i 1998. Udover omvisningerne for børn, kan børnefamilier den første søndag i hver måned deltage i forskellige kunstaktiviteter på museet. Det anbefales, at børnene er mellem 4-12 år, og de skal komme sammen med en voksen.

Børneomvisninger skal gøre kunsten levende for børnene.
Foto: Pr-foto/ SMK
Facebook
Del på facebook

Pernille Germansen

Pernille Germansen studerer Journalitisk og Performance Design på Roskilde Universitets Center. Hun er især interesseret i børns sanselige oplevelser med musik og teater. Pernille er uddannet i leg, musik og bevægelse med førskolebørn på Rytmisk Musikkonservatorium i København v. Lotte Kærså, og hun har en uddannelse fra Gøsselskolen i børns motoriske og musikalske udvikling. Når Pernille ikke studerer eller skriver, underviser hun i rytmik for børn, forældre og institutioner.
Se Pernilles artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind