Ny stor udstilling på ARoS viser cool tendenser fra samtidskunsten - INTERVIEW

Cool tendenser i samtidskunsten

Kunst og Udstillinger Artikel Skrevet af: Marie Nyeng 2017-11-29
Del på facebook
Facebook

Cool tendenser i samtidskunsten

Ny stor udstilling: Stål, blanke flader og samfundskritik i æstetisk pæn indpakning. ARoS præsenterer fremherskende tendenser fra samtidskunsten i udstillingen Cool Calm and Collected med 47 danske kunstnere

Med udstillingen Cool Calm and Collected fokuserer ARoS på den del af samtidskunsten, som arbejder med de rene linjer, præfabrikerede materialer og rolig tilstedeværelse.

Kunstnerne spænder vidt fra SUPERFLEX, A-Kassen og Søren Thilo Funder over performanceværker af Lilibeth Cuenca Rasmussen og Jeannette Ehlers til John Kørner, Tal R. og Alexander Tovborg.

Titlen cool, calm and collected er også titlen på en sang af Rolling Stones. Det internationale designmagasin Wallpaper beskrev for nogle år siden også dansk design som cool, calm and collected. De to referencer i titlen beskriver meget godt den tematik, som Maria Kappel Blegvad har arbejdet med i ARoS nye udstilling, hun mener at fællestrækket ved de mange værker er en form for tilbagelænethed. Det er formfuldendt kunst, hvor de vilde ideer og politiske motiver bobler stille under overfladen.
 
 
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Titlen Cool Calm and Collected referere både til en Roling Stones sang og en beskrivelse af dansk design.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Maria Kappel Blegvad ved Olafur Eliasons værk Your Condensation.

Gennemdesignet kunstscene

Direktør for ARoS Erlend G. Høyersten flyttede til Danmark fra Norge for 4 år siden og oplevede det, han kalder det mest gennemdesignede offentlige rum og den mest gennemdesignede kunst. Sammen med Maria Kappel Blegvad blev han optaget af de tendenser, som var spil på de danske gallerier og udstillingssteder. Det blev udgangspunktet for udstillingen, som er nogle punktnedslag i den danske samtidskunstscene, som den har formet sig i løbet af de seneste 15 år.Maria Kappel Blegvad siger:

“På trods af en stor visuel appel viser kunstnerne også et behov for at at gå et spadestik dybere. De skaber grobund for undren, og de laver værker, som kan kickstarte en debat.”

Maria Kappel Blegvad mener, at Mejlvang og Hesselholdts værker er meget gode eksempler på, hvordan den simple æstetik og enkle elementer i værket kan rumme både en designmæssig formfuldendthed og en latent politisk samfundskritik. Hun fortæller, at Mejlvang og Hesselholdt ofte tager politiske emner op i deres kunst og nævner værket The Orient. Det består af et stort flag, hvor der står noget på arabisk. Det kunne lede tankerne hen på et Islamisk Stat flag men er holdt i en varm gul farve. Teksten er fra B.S.Ingemanns gamle sang: “I Østen stiger solen op,” som ethvert barn i Danmark lærer i løbet af sin skoletid. Mejlvang og Hesselholdt pryder også det centrale område i ARoS omkring billetsalget med store monokrome korsflag i forskellige hudfarver fra helt lys til næsten sort.

Mejlvang og Hesseholdt siger selv til udstillingskataloget:

“Vi tror på, at kunstens rolle er en vigtig medspiller i samfundet, at den er en nødvendighed i dialogen og debatten.”

Med andre ord er de kunstnere, som ikke er blege for at tage del i en form for politisk debat med deres kunst og belyse nogle ømme punkter i vores samfund.

Maria Kappel Blegvad nævner John Kørner, som et andet eksempel på en kunstner, som også forener det æstetisk dragende og pæne med ret direkte politiske og samfundsbevidste referencer. Hun siger:

“John Kørners billeder er på en og samme tid flotte og æstetisk pleasende, mens de samtidig kan være socialrealistiske og rumme kritik af Danmarks krigsdeltagelse i Afghanistan.”
 
 
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Simon Dybbroe Møllers værk Lettuce.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Sofie Hesselholdt og Vibeke Mejlvangs værk Native, Exotic, Normal / State of Emergency.

På skuldrene af konceptkunst

Maria Kappel Blegvad mener, at kunstnere kan noget, som politikere ikke kan. “De kan anskue tingene fra nye vinkler. De kan tydeliggøre de udfordringer, vi står overfor, og så kan de hive nogle andre aspekter frem, end dem der er fremherskende i samfundet og sætte tankerne igang.”

Hun fortæller, at Jens Haaning ser eksempelvis ikke sig selv som en politisk kunstner, men derimod som er politisk orienteret menneske, der laver kunst. Jens Haaning viser et vejskilt på udstillingen, hvor der står Afghanistan 5012 km. Skiltet har en plads ude i det offentlige rum i Holland, og selv kalder Jens Haaning værket for et mindesmærke over Hollands krigsdeltagelse. Han deler ikke umiddelbart Mejlvang og Hesseholdts åbenlyse tro på kunstens politiske potentiale.

I udstillingskataloget siger Jens Haaning: “Jeg tror helt grundlæggende ikke, at kunst er et særlig godt redskab til at påvirke noget politisk. For mig, som samtidskunstner ser jeg det som min opgave at være kunstner og på ingen måde forsøge at løse de problemer, som alle mulige rådne sektorer af samfundet akkumulerer.”
 
 
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Jens Haarnings værk Afghanistan 5012 km.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Maria Kappel Blegvad har kurateret udstillingen Cool, Calm and Collected.

Kunst på skuldrene af konceptkunst og som vare

Marie Kappel Blegvad mener, at de fleste af udstillingens kunstnere stiller sig på skuldrene af en stor del af den politisk engagerede og konceptuelle kunst, hvor ideen betød mere end det endelige kunstneriske produkt og dens udførsel. Men samtidig er mange af de kunstnere, som vises på udstillingen også meget bevidste om at gøre deres kunst til en salgbar vare.

Danh Vo har med sit værk We the People (detail) lavet en nøjagtig kopi af Frihedsgudinden i kobber. Men i stedet for at samle de 400 dele, som Aguste Bartholdis 45 meter høje skulptur fra 1886 består af, har Danh Vo spredt dem ud over hele verden, hvor de nu er ejet af forskellige institutioner og samlere. “Værket er et billede på et splittet demokrati. Det viser et billede på et frihedsbegreb og et demokratisk ideal, som er i krise i et dybt splittet USA.”

Som med mange af udstillingens andre værker spiller titlen en afgørende rolle for værkers bagvedliggende lag og refleksioner over verden. I Danh Vos værk er det ikke kun titlen men også den lille historie, som knytter sig til værket, som har betydning for vores oplevelse af det. Nok er de to store dele fra kobberskulpturen på ARoS interessante at opleve i deres fysiske form, men uden titlen og historien, ville værket være blottet for mere end æstetisk formeksperiment og ikke række ind i samtiden. Det ville fremstå modernistisk og lægge sig i en historisk tidslomme fra før kunstnerens egen tid.
I SUPERFLEX værk Letter to SUPERFLEX betyder den lille baggrundshistorie også meget for værkets indhold. Værket består af teksten “If you don´t like Danmark good bye fuck off Go home” bøjet i neon. Selve teksten modtog SUPERFLEX i et trusselsbrev, dengang de havde hængt den efterhånden ikoniske orange plakat med teksten: “Foreigners please don't leave us alone with the danes” op rundt omkring i byrummet i København.
 
 
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
SUPERFLEX værk Letter to SUPERFLEX, som gengiver et trusselsbrev, som kunstnergruppen har modtaget.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Danh Vos værk We the People (detail), som består af 400 dele fra en nøjagtig kopi af Frihedsgudinden.
Maria Kappel Blegvad fortæller, at humor også spiller en rolle hos mange af kunstnerne. Det gør sig blandt andet gældende i Morten Søndergaards , korte tekst-værk I’ll Text You Back Later, som er mejslet ind i en kæmpestor granitflise,. Altså en meget langsom sms eller en opfindsom gravsten. Også i performanceværkerne på udstillingen er humoren på spil. Lilibeth Cuenca Rasmussen viser Octopada, som er en hybrid mellem en skulptur og en performance. Hun viste også værket på sommerens folkemøde på Bornholm, og det har derfor været meget tæt på den offentlige politiske debat. Hun siger selv: “Jeg bruger næsten altid kunsten til at ytre mig omkring aktuelle problemstillinger, da den kan italesætte ting på en måde, som ikke er mulig i politik eller journalistik.”

Maria Kappel Blegvad fortæller, at en tendens også er, at kunstnerne laver værker, som handler om, hvordan vi agerer med hinanden i verden. I Christian Falsnaes værk kommer det meget tydeligt til udtryk. Han har lavet en installation med fem sæt trådløse hovedtelefoner og to professionelle performere. I høretelefonerne får man instruktioner i, hvad man skal gøre og man bliver selv den primære del af værket. Siden 1960 har kunstnerens krop og identitet spillet en afgørende rolle i performancekunsten. Selv siger Christian Falsnaes: “Jeg forsøger istedet at gøre publikums krop og identitet til det primære materiale.”
 
 
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Der er to professionelle performer i Christian Falsnaes værk, når man kan deltage i weekenderne.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
I Christian Falsnaes værk Justified Beliefs kan publikum deltage i en performance, hvor der bliver givet instruktioner i hovedtelefoner.

Udstillingen viser med få undtagelser kun værker af kunstnere, som er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København. Men Maria Kappel Blegvad har gerne villet lave en bredspektret udstilling, der viser fremherskende tendenser, og som også præsenterer en nogenlunde ligevægt mellem mandlige og kvindelige kunstnere og mellem unge og mere etablerede kunstnere. Udstillingen er endt med værker, der i høj grad består af form men også har indhold. “Jeg er overbevist om, at vi er i en tid, hvor det klassiske modsætningspar form og indhold smelter sammen. Dualiteternes tid er forbi.”

Fakta:

Cool, calm and collected vises på ARoS i Aarhus fra den 25. november 2017 - 2. april 2018

DELTAGENDE KUNSTNERE:
A Kassen / Alexander Tovborg / Amalie Smith / Christian Falsnaes / Danh Vō / Ebbe Stub Wittrup / Elmgreen & Dragset / FOS / Hesselholdt & Mejlvang / Jakob Kolding / Jeannette Ehlers / Jens Haaning / Jeppe Hein / Jesper Just / Jette Hye Jin Mortensen / John Korner / Kirstine Roepstorff / Lea Guldditte Hestelund / Lea Porsager / Lilibeth Cuenca Rasmussen / Maiken Bent /Marie Søndergaard Lolk / Mette Winckelmann / Mikkel Carl / Mille Kalsmose / Morten Søndergaard / Nanna Abell / Nanna Debois Buhl / Nicolai Howalt / Nina Beier / Olafur Eliasson / Pernille Kapper Williams / Peter Land / Rikke Benborg / Ruth Campau / Sergej Jensen / Simon Dybbroe Moller / Sophie Dupont / Sophia Kalkau / SUPERFLEX / Søren Thilo Funder / Tal R / Torben Ribe / Tove Storch / Trine Søndergaard / Troels Sandegård / Tue Greenfort

På udstillingen er der også et stort videokunstprogram i ARoS biograf med kunstnerne Jesper Just, Søren Thilo Funder, Amalie Smith, Simon Dybbroe Møller og Nanna Debois Buhl.

Herudover inkluderer udstillingen et performanceprogram med performances af Sophie Dupont, Lilibeth Cuenca Rasmussen og Jeannette Ehlers samt performanceinstallationen Justified Beliefs af Christian Falsnaes, der gør udstillingens gæster til værkets egentlige hovedaktører.

Spørg kunstneren
ARoS har som et formidlingsprojekt gjort det muligt for publikum at stille spørgsmål til kunstnerne. Undervejs i udstillingsperioden vil der blive lavet videoer, hvor kunstnerne svarer på spørgsmål.

 
Del på facebook
Facebook
Kulturmagasinet Fine Spind
Magasin og kalender om kultur
Alle artikler på Fine Spind
- copyright ©, 2014-2016.

Kulturmagasinet Fine Spind laves på
Kulturproduktionscentret Godsbanen i Aarhus

Kontakt os
Kulturmagasinet Fine Spind
Kulturproduktionscentret
Godsbanen, Projektdækket
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
Email: info@finespind.dk
SE-nr.: 35797602

Følg også Kulturmagasinet Fine Spind her: