En af danmarks store forfattere Peter Seeberg genudsgives af Gyldendal og DSL

En af de store forfattere udkommer endelig uden misforståelser

ArtikelLitteraturSkrevet af: Andreas Vinther Jensen12. juli 2017

Peter Seeberg er en af Danmarks store forfattere. Nu bliver hans tekster genudgivet. Vi har mødt redaktøren på det nye bogværk og en ekspert i Peter Seebergs indflydelse

Sammen med Per Højholt, Poul Vad og Jens Smærup Sørensen blev Peter Seeberg repræsentant for den såkaldte Arena-modernisme, der talte nogle af Danmarks mest eksperimenterende forfattere.

Peter Seeberg (1925-1999) var en af Danmarks store forfattere. Hans værker er i kulturkanonen, og han er pensum i både folkeskolerne og gymnasierne.

I 1956 debuterede Peter Seeberg med romanen Bipersonerne. Han var en langsom forfatter, der gerne lod flere år gå mellem sine bøger - ikke fordi han lå på den lade side, men fordi han fra 1960 var travlt beskæftiget som museumsinspektør på Viborg Stiftsmuseum, hvor han blev inspireret af arkiverne og de historiske genstande til at udvikle sit forfatterunivers.
TIl de nye udgivelser har man kigget i Peter Seebergs originale manuskirpter for at udrydde en lang række fejl, som er blevet gentaget i tidligere genudgivelser.
Foto: PR-foto / Gyldendals Billedbibliotek
Peter Seeberg var optaget af at registrere og etablerede et stort arkiv. Portrætfotos af forfatteren Peter Seeberg.
Foto: © 1950 Polyfoto, Hellerup

Ud af skyggetilværelsen

Nu udkommer Peter Seebergs samlede romaner, noveller og kortprosa i en rettet udgave, og ifølge Jeppe Barnwell, der er redaktør hos Det Danske Sprog og Litteraturselskab, er der stadig god grund til at læse Seebergs værker i dag:

“Det, der kendetegner hans forfatterskab, er virkeligheds-problemet. Hvornår er man virkelig til stede, og hvornår lever man i en skyggetilværelse? Det hele handler om at nå til bunds i det bundløse. Det er en problemstilling, der var relevant i slutningen af 1950’erne, men også i dag.”

Verdensnær verdenslitteratur

Peter Seeberg har selv levet i skyggen af modernismens andre store forfattere. Men ifølge lektor i æstetik og kultur på Aarhus Universitet og medudgiver af romanen Ved havet fra 1978, Jørn Erslev Andersen, har Seebergs værker dybe rødder i litteraturhistorien:

“Man har især været opmærksom på Klaus Rifbjergs og Torben Brostrøms lyriske modernisme, men Peter Seebergs debut Bipersonerne viser, at vi her har en dansk prosa-modernisme, med rødder i den franske og engelsk prosa-modernisme.”

Jørn Erslev Andersen peger på, at det er typisk for Seebergs tekster, at de er vendt imod verden:

“Det er konkret tænkning: Tidspunkter, steder og ting bliver registreret og gives betydning gennem registreringen. Man ved aldrig, om en ting senere kan bruges som materiale til en historie eller som erindring. Den opmærksomhed skinner igennem i alt, hvad Seeberg skriver fra dag ét.”
Fuldstændig meningsløs opgave, som for eksempel at grave et hul, få den største betydning i den absurde stil, som Eftersøgningen er skrevet i.
Foto: © 1950 Polyfoto, Hellerup. Collage af Lasse Stein Holst og Asger Berndsen
I Dinosaurusens sene eftermiddag er Seeberg gået over til en meget mere frigjort stil.
Foto: © 1950 Polyfoto, Hellerup. Collage af Lasse Stein Holst og Asger Berndsen

De afdøde på kirkegården i Roussillon

Hos Det Danske Sprog og Litteraturselskab er de to første bøger i serien nu udkommet, Eftersøgningen og andre noveller fra 1962 og Dinosaurusens sene eftermiddag fra 1974. Det er to meget forskellige bøger, der viser spændvidden i Peter Seebergs forfatterskab.

Eftersøgningen er bygget op af humoristiske noveller, der er skrevet i et stramt, kortfattet sprog. De beskriver en række absurde situationer inspireret af Beckett og Camus,” fortæller Jeppe Barnwell. Som hos de absurdistiske forbilleder kan en fuldstændig meningsløs opgave, som for eksempel at grave et hul, få den største betydning.

Men med Dinosaurusens sene eftermiddag sker der et nybrud.

“Seeberg går over til en meget mere frigjort stil og sprog,” siger Jeppe Barnwell. De eksistentielle temaer bliver til avantgardistiske eksperimenter. Han bruger sin erfaring fra museets verden til at skrive lister over de afdøde på en kirkegård i Frankrig, en genealogi over en mandslinje eller en dyrepassers testamente.

“Listerne er bygget over faktisk eksisterende ikke-litterære genrer,” siger han og påpeger den registrerende evne, som også Jørn Erslev Andersen ser hos Peter Seeberg.

Rettet udgave

Fra 1960'erne blev Peter Seebergs bøger genudgivet som billigbøger i stort oplag, men med mange fejl. Fejlene er blevet gentaget i alle senere udgaver, og derfor er der brug for en tekstkritisk udgave, siger Jeppe Barnwell. Han har blandt andet besøgt det enorme arkiv på Hald Hovedgaard ved Viborg for at granske Peter Seebergs manuskripter.

“Vi har restaureret værkerne på baggrund af førsteudgaverne og med skelen til manuskripterne,” siger han og kommer med et eksempel fra romanen Fugls føde, hvor hovedpersonen Tom er midt i en eksistentiel krise:

I Fugls føde taler Toms hustru 'vrissent' til ham, men i førsteudgaven står der 'vissent'. Når man ved, at Tom er åndelig og fysisk impotent, giver det god mening, at hustruen afblomstrer og sygner hen. Det er et eksempel på en række fejl, der banaliserer Seebergs tekst.”

Alle ændringer kan findes i det omfattende noteapparat bagerst i bøgerne. Her findes også forklaringer på historiske og mytiske navne og de forskellige dialektudtryk, Peter Seeberg yndede at bruge. Der er også fyldige efterskrifter, hvor landets Seeberg-kendere forklarer værkernes baggrund, tilblivelse, form, tema og receptionshistorie.
Facebook
Del på facebook

Andreas Vinther Jensen

Kulturjournalist og anmelder
Andreas Vinther Jensen er uddannet cand.mag. i filosofi med tilvalg i litteraturhistorie fra Aarhus Universitet med speciale i Søren Kierkegaards æstetik. Andreas holder af litteratur, der kan skabe billeder og modsigelser, og hans reoler er fyldt med alt fra Homer og Hölderlin til Amalie Smith og Olga Ravn. Han har undervist på Krabbesholm Højskole og har skrevet for bl.a. Baggrund.
Se Andreass artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind