Teater Zebu | Princip 1914 | 1. Verdenskrig | Unge

1914: I kamp for friheden

ArtikelSceneSkrevet af: Pernille Germansen14. nov 2014
I ungdomsforestillingen Princip 1914 tager teatret Zebu livtag med en ung idealist, som blev en helt central del af verdenshistorien

Da stykket går i gang, er salen ikke helt mørklagt. Udover lyset på scenen er der stadigt et svagt lys over publikum. De tre mandlige skuespillere, Jonas Littauer, Niklas Bentzen og Zaki Nobel Mehabil, ser direkte ud på publikum. I dialogen mellem skuespillerne og med hjælp fra tre skærme, som udgør scenografien, sættes scenen: Vi er i tiden op til første verdenskrig, og det handler om den bosnisk-serbiske Gavrilo Princip. Lyset over publikum slukkes, og to af skuespillerne er blevet til Gavrilo Princips forelskede forældre. Stykket er i gang.

Vil du dø for en sag?
I 1914 blev mordet på Franz Ferdinand i Sarajevo begyndelsen på 1. Verdenskrig. Morderen Gavrilo Princip var en ung mand, som var villig til at dø for en sag. Teateret Zebu stiller i deres nye forestilling Princip 1914 unge spørgsmålet; Er du villig til at dø for en sag?

Zebu laver forestillinger for børn og unge. Princip 1914 er en forestilling for unge over 14 år og er produceret i samarbejde med Grønnegade Teater. Det er en autentisk historie om Gavrilo Princips opvækst og tiden op til mordet. Gavrilo Princip og hans to venner fra gymnasiet ønsker frihed for Bosnien. De ønsker friheden så meget, at de vælger at gå i døden for den.
En ung mands handling, blev begyndelsen på 1. Verdenskrig.
Foto: PR-foto/ Zebu
De tre skuespillere Jonas Littauer, Niklas Bentzen og Zaki Nobel Mehabil.
Foto: PR-foto/ Zebu
Marc van der Velden er instruktør og manuskriptforfatter på forestillingen. For ham er det vigtigt at vise, at Gavrilo Princip var mere end en morder. “Det var et ungt menneske, som ikke bare var en terrorist, en idiot eller en sindsforvirret tuberkulosepatient, som man ellers ofte skildrer ham som”, siger han.

Marc van der Velden, der også er en del af den kunstneriske ledelse på Zebu, vil havde unge til at tænke over,
hvilke valg de selv tager i deres liv. Det er magtpåliggende for ham at lave teater, der rører de unge. “Det er vores opgave at give de unge mennesker og børn noget at tygge i. Der skal være følelser, de kan mærke. Det skal røre dem, det håber vi i hvert fald, at det gør” siger Marc van der Velden.

Hvem bestemmer, om man er martyr eller terrorist?
Princip 1914 er mere end fortællingen om en autentisk histore. Flere gange undervejs tændes lyset over publikum, skuespillerne bryder ud af deres karakterer, og henvender sig direkte til salen. Én gang er det for at formidle ærkehertug Franz Ferdinands situationen. En anden gang er det for at sætte spørgsmålstegn ved, hvem der bestemmer, om nogen er martyr eller terrorist. Spørgsmålet får lov til at hænge i luften, det er op til publikum selv at tænke over svaret.

“Jeg synes, det er meget vigtigt, at man konfronterer unge mennesker med nogle emner, der vil noget. Emner der faktisk går til en grænse og stiller spørgsmål i stedet for bare glat underholdning, det vil vi aldrig lave,” siger Marc van der Velden.
Det er vigtigt, at unge ikke bare får glat underholdning, mener instruktør Marc van der Velden.
Foto: PR-foto/ Zebu
De unge ville dø efter attentatet. Men det skete ikke.
Foto: PR-foto/ Zebu
Citater fra retsopgør
Planen var, at Gavrilo Princip og hans to kammerater skulle tage deres eget liv efter attentatet. Men det mislykkedes. I stedet døde de få år efter i deres fængselsceller. Referater fra retsmøder i forbindelse med fængslingen har givet manuskriptforfatteren et indblik i vennernes tankegang.

”Østrigerne var meget præcise, de har ordret skrevet ned, hvad der blev sagt under retsmødet. Derfor er mange af de ting, karaktererne siger, ekkoer af de oprindelige vidneudsagn. På den måde er det meget autentisk,” forklarer Marc van der Velden.

100 år siden
“I dag er det den 14. november 1914” siger Gavrilo Princip, som en af de sidste replikker i stykket. Denne dato ændrer sig, så den passer med den aktuelle forestillingsdato. På den måde er der altid 100 år imellem Princip og de tilskuere, der ser stykket.

Selvom de tre unge karakterer er genkendelige for et ungt publikum, når de energisk driller hinanden og ind imellem taler om piger, er det vigtigt for instruktøren at opretholde den historiske ramme: ”Vi lever ikke i den situation de gør, heldigvis. Selvfølgeligt er Gavrilo Princip radikaliseret, men det, som er det spændende for unge mennesker, er spørgsmålet: hvor langt vil jeg gå?”

Princip 1914 spiller på Zebu til og med d. 22. november. Det er planen, at stykket skal på turne til efteråret. Se spilletidspunkter i vores kalender her

Læs mere om Zebu og deres andre forestillinger på deres hjemmeside: http://www.zebu.nu/

Se trailer for forestillingen her:  http://vimeo.com/109900024

Facebook
Del på facebook

Pernille Germansen

Pernille Germansen studerer Journalitisk og Performance Design på Roskilde Universitets Center. Hun er især interesseret i børns sanselige oplevelser med musik og teater. Pernille er uddannet i leg, musik og bevægelse med førskolebørn på Rytmisk Musikkonservatorium i København v. Lotte Kærså, og hun har en uddannelse fra Gøsselskolen i børns motoriske og musikalske udvikling. Når Pernille ikke studerer eller skriver, underviser hun i rytmik for børn, forældre og institutioner.
Se Pernilles artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind