NyhedSkrevet af: Fine Spind03. jan 2018
Ny forskning om værdien af børn og unges møde med kunsten
Statens Kunstfond har gennemført et stort forskningsprojekt, hvor der er blevet samlet op på erfaringerne med kunstprojekter specielt for børn og unge
Formand for Statens Kunstfond mener at kunst udgør et kæmpe potentiale i det danske samfund. Derfor skal børn og unge præsenteres for kultur.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
I årevis er en stor del af de offentlige kulturkroner gået til at fremme kunstoplevelser for børn. Statens Kunstfond alene sender hvert år rundt regnet 100 millioner kroner i retning af kunst for børn. Blandt andet giver Hus-kunstnerordningen professionelle kunstnere mulighed for at samarbejde med formidlere og lærere, så børn og unge får bedre mulighed for at møde kunsten og deltage i kunstneriske processer. Denne ordning har en bevilgningsramme på 10 mio. kr. hvert år.
Forman for Statens Kunstfond Gitte Ørskou siger:
”Jeg tror, der er bred enighed om, at kunst udgør et kæmpe potentiale i et samfund som det danske, der skal leve af kreativitet og innovation. Børn og unge skal have de bedste muligheder for at opleve kunst, og i en læringssammenhæng er målet, at de skal tilegne sig erfaringer, der styrker deres egne kompetencer, talenter og innovationsevner.”
På Hem skole i Skive lavede eleverne en fortællefestival og udtrykte sig med sprog, mimik, krop, fantasihistorie og fortællinger på tværs af klassetrin sammen med skuespilleren Jesper La Cour. Et tredje sted komponerede eleverne deres egen musik på sav og andre usædvanlige instrumenter.
Konkret har forskningsprojektet givet anledning til en revision af Statens Kunstfonds egen huskunstnerordning, Fremover vil der blive lagt mere vægt på, at institutioner og kunstnere indgår i et reelt partnerskab fremfor at anvende kunstnerne som løse gæstelærere, der flyver ind fra en helt anden verden.
Gitte Ørskou siger:
Men kunstens værdi er jo ikke så enkel at sætte på formel. Derfor har vi bevidst valgt et bredt felt af forskere fra forskellige forskningstraditioner, som i fællesskab er kommet med et bud på, hvordan vi kan blive klogere på betydningen og værdien af kunst i børns og unges liv,”
Kunst har et kæmpe potentiale i det danske samfund
Et nyt forskningsprojekt har set nærmere på konkrete erfaringer med Statens Kunstfonds hus-kunstnerforløb. Kunstfonden har investeret 1,5 milioner i projektet, som er mundet ud i en række anbefalinger til, hvordan kunstprojekter for og med børn bedst udvikles, gennemføres og evalueres.Forman for Statens Kunstfond Gitte Ørskou siger:
”Jeg tror, der er bred enighed om, at kunst udgør et kæmpe potentiale i et samfund som det danske, der skal leve af kreativitet og innovation. Børn og unge skal have de bedste muligheder for at opleve kunst, og i en læringssammenhæng er målet, at de skal tilegne sig erfaringer, der styrker deres egne kompetencer, talenter og innovationsevner.”
Kunstnere skal ikke være gæstelærer fra en anden verden
Forskere fra Universiteterne i Aalborg, Aarhus, Roskilde og København, Professionshøjskolen Absalon og Agderforskningen i Norge har været med i forskningsprojektet. De har nærstuderet seks huskunstnerforløb. Et af dem er fra Salix skole i Valby, hvor de overvejende tosprogede elever skulle udtrykke deres egen stemme og identitet gennem flowskrivning og kærlighedsdigte.På Hem skole i Skive lavede eleverne en fortællefestival og udtrykte sig med sprog, mimik, krop, fantasihistorie og fortællinger på tværs af klassetrin sammen med skuespilleren Jesper La Cour. Et tredje sted komponerede eleverne deres egen musik på sav og andre usædvanlige instrumenter.
Konkret har forskningsprojektet givet anledning til en revision af Statens Kunstfonds egen huskunstnerordning, Fremover vil der blive lagt mere vægt på, at institutioner og kunstnere indgår i et reelt partnerskab fremfor at anvende kunstnerne som løse gæstelærere, der flyver ind fra en helt anden verden.
Gitte Ørskou siger:
Men kunstens værdi er jo ikke så enkel at sætte på formel. Derfor har vi bevidst valgt et bredt felt af forskere fra forskellige forskningstraditioner, som i fællesskab er kommet med et bud på, hvordan vi kan blive klogere på betydningen og værdien af kunst i børns og unges liv,”