På Aarhus Teater findes en åbning ind til paralleluniverset Narnia - ANMELDELSE

På Aarhus Teater findes en åbning ind til paralleluniverset Narnia

ArtikelSceneSkrevet af: Sixten Therkildsen27. nov 2017

Den klassiske fantasy-fortælling Narnia - Løven, Heksen og Garderobeskabet er årets familieforestilling på Aarhus Teater. Det er en historie om barnets fantasi og det godes kamp mod den sylespidse ondskab

★ ★ ★ ★ ★ ☆

Evig vinter og kold trolddom. En ond heks, der forvandler alt levende til sten – og fabeldyr, der kan tale. Narnia er en verden fyldt med magi og andre naturlove end dem, vi kender.
Det er et sted, hvor det onde hersker med hård hånd. I hvert fald indtil den dag fire menneskebørn forvilder sig forbi.

Mette Døssing spiller den onde heks, Christian Hetland spiller ulven Maugrim og Alexander Krumhausen ses som menneskedrengen Edmund.
Foto: David Bering/Montgomery
Den gode løve Aslan spilles af Jacob Madsen Kvols
Foto: David Bering/Montgomery

Klædeskabet er en åbning ind til et parallelunivers

Fire børn leger gemmeleg på et mystisk engelsk gods. De gemmer sig i et stort klædeskab og opdager, at skabet er en åbning ind til en anden verden - et parallelunivers hvor ondskab og trolddom regerer. På den anden side møder en af pigerne, Lucy, en faun – en blanding mellem en gedebuk og en mand. Han fortæller Lucy, at den verden, hun er kommet til, hedder Narnia.

I Narnia er det oldgamle profetier uden afsender, der uundgåeligt afgør skæbner og handlingsforløb. En af de gamle profetier siger, at fire menneskebørn vil komme til Narnia og deltage i kampen mod den onde regerende heks. Profetien siger, at de fire børn vil sætte sig på fire tronstole på slottet, og da vil al ondskaben forvitre, og det gode vil vinde frem. De fire børn i forestillingen spilles af Anne Plauborg, Mikkel Becker Hilgart, Clara Ellegaard og Alexander Krumhausen.
Efter mødet med faunen er børnene selvskrevne til eventyret og handlingen tager fart. De deltager i kampen mod den iskolde heks, spillet af Mette Døssing, og de får hjælp af løven Aslan, som spilles af Jacob Madsen Kvols. Det bliver en klassisk kamp mellem det gode og det onde, og vi kommer omkring temaer som troskab, forrådelse, undskyldning og tilgivelse. Det hele hjælpes godt på vej af trolddom og fantasi.
Hr. og Fru bæver uden for grotten. (Bue Wandahl, Hanne Windfeld samt Anne Plauborg, Mikkel Becker Hilgart, Clara Ellegaard, Alexander Krumhause)
Foto: David Bering/Montgomery
I Narnia raser en kamp mellem heksen og løven Aslan. (Mette Døssing og Jacob Madsen Kvols )
Foto: David Bering/Montgomery

Sørgmunter lydside og troværdigt skuespil

Narnia er en fantasy-klassiker af C.S. Lewis. På Aarhus Teater er den iscenesat af Frede Gulbrandsen, der også stod bag Skammerens datter på Østre Gasværk og Det Kgl.Teaters Røde Orm ved Moesgaard. Skuespillerne gør det alle troværdigt godt og drager alle salens børn med helt ind i den anden virkelighed. Scenografien er præget af enkel minimalisme, mens kostumer og masker er mere detaljerede og fortællende.

Musikken og lydkulissen i opsætningen af Narnia er virkelig vellykket. Meget af musikken spilles live fra orkestergraven af komponist og musiker Klaus Risager, som spiller på modificerede og hjemmebyggede instrumenter. Det er eventyrligt sørgmuntre melodier. Musikken er skramlet, smuk og poetisk – og løfter det Narnia-univers, som tegner sig på scenen, højere op.
Fart på og kampscener fylder meget i opsætningen.
Foto: David Bering/Montgomery
Lucy går igennem skabet og møder faunen for første gang i Narnia.
(Anne Plauborg, Anders Baggesen)
Foto: David Bering/Montgomery

En puls i universet

Forestillingen har fart på. Den ene begivenhed fører den næste med sig og et par gange undervejs føles det som lidt for meget tju bang. Forestillingen kunne med fordel have haft et par rolige poetiske stunder mere, for historien om Narnia har som sådan filosofisk potentiale nok til det.

Men ikke desto mindre er Narnia på Aarhus Teater en fremragende familie-oplevelse. Det er en klassiker, der er godt skruet sammen og børnene rives med hele vejen igennem det spektakulære fantasy-univers.

Fortællingen om Narnia efterlader det indtryk at kampen mellem det gode og det onde fortsat vil bølge frem og tilbage som et ustoppeligt tidevand i universet. Heldigvis er fantasien på de godes side – og den er der for at blive brugt.

Fakta:

Narnia - Løven, heksen og garderobeskabet spiller på Aarhus Teater d. 24. nov 2017 - 13. jan 2018
Den er målrettet familer med børn fra 6 år og op efter.


SKUESPILLERE
Aslan/Professoren: Jacob Madsen Kvols
Den Hvide Heks: Mette Døssing
Dværg: Johannes Zois
Edmund: Alexander Krumhausen
Fru Bæver/Fru Macready: Hanne Windfeld
Hr. Bæver: Bue Wandahl
Hr. Tumnus / Julemand: Anders Baggesen
Leopard: Matias Hedegaard Andersen
Lucy: Anne Plauborg
Maugrim: Christian Hetland
Peter: Mikkel Becker Hilgart
Susan: Clara Ellegaard

KREATIVE TEAM
Forfatter: C.S. Lewis
Oversættelse: Hanna Lützen
Instruktør: Frede Gulbrandsen
Scenograf Og Kostumedesigner: Camilla Bjørnvad
Komponist: Klaus Risager
Lysdesigner: Anders Kjems
Lyddesigner: Lars Gaarde
Dukke- Og Hattemager: Karin Ørum

Facebook
Del på facebook

Sixten Therkildsen

Chefredaktør, skribent og udvikler
Sixten er sammen med Marie Nyeng initiativtager til Fine Spind Kultur, hvor han også er redaktør og webudvikler. Sixten er uddannet billedkunstner fra Det Jyske Kunstakademi. Sixten arbejder også i sin egen praksis som billedkunstner med videoinstallation og foto mm.
Se Sixtens artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind